چکیده:
جهاد جز مفاهیم چالش برانگیزی است؛ که خوانشهای مختلف از آن باعث شده است امروز جنبش های بنیادگرای اسلامی تندرو آن را دستاویزی برای اعمال خود قرار دهند. در متون کلاسیک اسلامی تعاریف معینی از جهاد ارائه شده است که شیعه و سنی چندان در آن با یکدیگر اختلاف نظر ندارند. در این تعاریف که با اتکا به کتاب و سنت ارائه شده است؛ نقش زنان همواره در جهاد حاشیهای بوده است و جهاد زنان چیزی جز ارائه خدمات به همسر و فرزندان و رفتن به حج نیست. در این مقاله با استفاده از روش تبارشناسی چگونگی چرخش در تعریف جهاد و حضور زنان در آن مطالعه میشود. نقطه گسستی که جهاد را برای زنان هم امکان پذیر می کند اثر محمد خیر هیکل است. دوران معاصر خود زنان هم در مورد چرایی حضور در جهاد اظهار نظرهایی کردند (نقطه مقاومت). اما با وجود چرخشهای مفهومی صورت گرفته از جهاد همچنان نظریه پردازان جهادی خواستار در حاشیه قرار دادن زناناند و آنها را صرفاً برای اهداف خاصی به جهاد دعوت میکنند.
Jihad is a critical concept which Islamic fundamentalists are interperate it in fatal ways. Jihad is defined in classic Islamic texts precisely that Shia and Sunni are not challenged about it. Women have not had main role in Jihad before emergence of ISIS in Middle East. In this paper, we use genealogy as a method which is answer to this question, how Jihad definition is turn in new Islamic fundamentalism? And how women could participate in Jihad? Mohammad Khair heikal's book was a breakpoint in women jihad discourse that is accelerate women participations in Jihad. Feminists are argued about women recruitment in ISIS that is made resistance point in Jihad discourse. Although most Jihadist ideologists are insisted in unparticipating women in Jihad. therefore, Selectivity is an important characteristic of fundamentalists which is useful method in interpretation of holy texts. Most fundamentalist ideologist are select each part that has coherency with their ideas.