چکیده:
جنگ ایران و عراق در 31 شهریور 1359آغاز شد. این جنگ بـه اذعان مفسرین و محققان، جدیترین و سـختترین جنگ از زمان جنگ جهانی بود و از همین منظر یکـی از ترسـناکترین جنگهای فرسایشـی در دوران معاصـر و طولانیتریـن آنهـا در تاریخ کشـورهای جهان سـوم بهشمار میآمد. نامههای رزمندگان در مقاطع مختلف جنگ، یکی از مهمترین اسناد بهجامانده است. علیرغم ویژگیها و ساختار منحصربهفرد این جنگ، در ایران در این زمینه مطالعاتی گسترده انجام نشده، بهویژه آنکه در حوزة انسانشناسی هنر، مطالعهای بر نامههای رزمندگان صورت نگرفته است. از همین روی در این مقاله، ابعاد زیباییشناسی و معناشناسی نامههای رزمندگان از منظر انسانشناسی هنر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. پرسش اصلی: نامهها و پاکتنامههای رزمندگان در دوران جنگ چه ابعاد زیباییشناسی و معناشناختیای دارند؟ بیش از50 نامه از رزمندگان، متعلق به آرشیو نگارنده در مقاطع مختلف جنگ مطالعه شدند. یافتهها نشان میدهد که بعد زیباییشناسی تصاویر و نوشتارهای چاپی نامهها در راستای تولید و بازتولید گفتمان غالب جنگ است که اغلب نمایشی از هویتهای مکانی، دینی، سیاسی و ملیاند. معناشناسی تصاویر و نوشتارها نشان میدهد که گفتمان غالب جنگ، توجه خاصی به هویت دینی دارد و همچنین تلاش برای ایجاد همذاتپنداری با وقایع صدر اسلام بهویژه جنگهای آن دوران با جنگ ایران و عراق در ابعاد زیباییشناسی و معناشناسی نامهها مشهود است. گفتمان غالب من و دیگری در معناشناسی متن و نوشتار نامههای رزمندگان به دو قطب مخالف من مسلمان و دیگری، دشمن کافر، در حال تولید و بازتولید است.
The Iran-Iraq war began on September 22, 1980. According to commentators and researchers, this war was the most serious and difficult war since World War II, and from this point of view, it is one of the most horrific wars of erosion in modern times and the longest in the history of third world countries. Letters from warriors at various times during the war are one of the most important documents left. Despite the unique features and structure of this war, no extensive studies have been conducted in Iran, especially in the field of anthropology of art, no study has been done on the letters of the warriors. Therefore, in this article, the aesthetic and semantic dimensions of the warriors 'letters were studied from the perspective of art anthropology. The main question was in order to identify the aesthetic and semantic dimensions of the warriors' letters of the Iran-Iraq war. More than 50 warrior letters were read during various periods of the war. Findings show that the aesthetic dimension of images and printed writings of letters is to produce and reproduce the dominant discourse of war, which is often a display of spatial, religious, political and national identities. Semantics of images, writings show that the dominant discourse of war pays special attention to religious identity It is also identified with the events of the beginning of Islam, especially the wars of that time with the Iran-Iraq war in the aesthetic and semantic dimensions of the letters. Me and the other in the semantics of the text and writings of the warriors to the two poles opposite me Muslim and the other enemy of the infidel is being produced and reproduced.
خلاصه ماشینی:
معناشناسی تصاویر و نوشتارها نشان میدهد که گفتمان غالب جنگ ، توجه خاصی به هویت دینی دارد و همچنین تلاش برای ایجاد همذات پنداری با وقایع صدر اسلام به ویژه جنگ های آن دوران با جنگ ایران و عراق در ابعاد زیباییشناسی و معناشناسی نامه ها مشهود است .
یکی از مهم ترین منابع مطالعاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته ، نامه های رزمندگان در مقاطع مختلف جنگ است ، به همین دلیل در این مقاله سعی شده با رویکردی انسان شناسانه ، هنر ابعاد زیباییشناسی و معناشناسی نامه های رزمندگان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند.
جنگ در هویت و ساختار اجتماعی هر جامعه ای بسیار تأثیرگذار است و بیشک این تأثیرات در جامعه ، حضوری پویا و فعال دارد، در جنگ هشت ساله ایران و عراق ، آثار زیادی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Ernst Grosse ( 1862 - 1927 ) 2 Howard Morphy 3Jacques Jérôme Pierre Maquet(1919-2013) 75 برجای ماند و با وجود آنکه دومین جنگ مطرح قرن بود، مطالعات گسترده ای در حوزه های مختلف به ویژه انسان شناسی هنر انجام نشد، به طور مثال در مطالعات طی این سال ها، به اسناد مکتوب رزمندگان کمتر توجه شده است که از آن جمله میتوان به مکتوبات رزمندگان اعم از نامه ها اشاره کرد.
همان طور که پیشتر اشاره شد، نانسی مان ، انسان شناس استرالیایی معتقد بود که هنر با فرآیند خلق ارزش درگیر است ، از همین روی یکی از مهم ترین رسالت های هنر، نمایش ارزش های جمعی است که در مورد تصاویر و نوشته های نامه های رزمندگان در دوران جنگ ایران و عراق نیز بازنمایی و خلق ارزش به وضوح دیده میشود.