چکیده:
صنعت گردشگری در قرن حاضر، به عنوان یکی از پر رونقترین صنایع، و نیرو محرکه توسعه اقتصاد جهانی، شناخته میشود. این صنعت نو ظهور، توانسته با تاثیرگذاری خود روی دیگر صنایع، نظر بسیاری از دست اندر کاران صنایع را به خود جلب کند. ورزش نیز به عنوان یکی از صنایع بزرگ و با اهمیت در دنیای کنونی، مطرح میباشد. که از تلفیق آنها یکی از شگفتانگیزترین صنایع خدماتی مدرن به نام صنعت "گردشگری ورزشی" به وجود آمده است. این شاخه از گردشگری، درچند دهۀ اخیر، رشد فراوانی داشته است. و بسیاری از کشورها، دراین زمینه، اقدام به پژوهش، برنامهریزی، سرمایهگذاری و بازاریابی کرده و از این محل، توانستهاند گردشگری را در کشور خود توسعه داده وازفواید زیاد آن در زمینههای اقتصادی بهرهمند گردند. اصفهان نیز، با دارا بودن منابع و جاذبههای متعدد طبیعی و انسانی، یکی از شهرهای اثرگذار در زمینه توسعه گردشگری ورزشی میباشد. اما متاسفانه، فقدان شناخت کافی، عدم مدیریت و نبود استراتژیهای مدون و مشخص باعث غفلت از این حوزه و از دست رفتن فرصتهای منحصربهفرد موجود در این شهر، شده است. هدف این پژوهش، بررسی نقش زورخانهها در توسعه گردشگری ورزشی، در شهر اصفهان میباشد. واز مدل SWOT برای تحلیل آن استفاده شده است. روش پژوهش براساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی – موردی است. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسش نامه وآمارهای توصیفی (میانگین وانحراف معیار) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده عامل نبود افراد متخصص در حوزه گردشگری ورزشی، کمبود امکانات رفاهی وحمل ونقل مناسب برای گردشگران ورزشی، تبلیغات بسیار کم در این زمینه، قدیمی بودن ساختمان زورخانهها و آشنایی نداشتن مردم با زورخانهها، در ضعف توسعه گردشگری ورزشی زورخانههای شهر اصفهان، نقش دارند.