چکیده:
شهر قم به عنوان مهمترین پایگاه مذهبی تشیع و دومّین مرکز زیارتی کشور بیکی از شهرهایی میباشد که بیشترین مسافرت و تردد را در کشور به خود اختصاص داده است از اینرو شناسایی عوامل تاثیر گذار که موجب افزایش رضایت دیدارکنندگان گردد معمولا به افزایش میزان ماندگاری، وفاداری و افزایش جذب گردشگر کمک میکند. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نظر زمان مقطعی و از نظر ماهیت و روش توصیفی تحلیلی میباشد جامعه ی آماری پژوهش، دیدارکنندگان ورودی به شهر قم در تابستان 1396 میباشد که تعداد 384 نفربه عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. روش تحلیل اطلاعات مبتنی بر آمارههای توصیفی و استنباطی است، برای تعیین توزیع متغیرها از آزمون کلمگروف اسمیرنوف و برای اثبات فرضیههای تحقیق از آزمون T تک نمونهای استفاده شده است به منظور سنجش دادهها و محاسبه میزان ضریب رضایتمندی دیدار کنندگان شهر قم از عناصراصلی، ثانویه و جانبی محصول گردشگری شهری بر اساس الگوی جانسون وربک که هدف از انجام این پژوهش میباشد از مدل کانو بهره گرفته شده است و کلیه عوامل در گروههای نیازهای اساسی، عملکردی و انگیزشی این مدل طبقه بندی شد. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین اولویتهای رضایت مندی در گروه الزامات عملکردی به ترتیب رفتار دوستانه احترام متقابل، پاسخگویی و میهمان نوازی مردم و تنوع بخشی به جذابیتهای گردشگری شهری میباشد، همچنین مهمترین اولویتها در گروه الزامات انگیزشی به ترتیب شرکت در سرگرمیهای شبانه و وجود علائم راهنمایی مسیر در سطح شهر میباشد.
Regarding the placement of Masumeh's Holy Shrine and the sacred mosque of Jamkaran at Qom city, it considered to be the most important Shia religious center and the second largest pilgrimage center in the country. Furthermore, situated this city on the intersection of communication routes of 17 provinces, it is the most important focal point of transportation network in Iran. Hence, identifying influential factors that increase satisfaction of visitors by meeting the expectations of them will usually help to attract more tourists and subsequently increase the length of residence. The current study is an applied research in terms of time, nature and descriptive-analytical method. The statistical population of the study is visitors entering Qom in summer 2017, in which 384 individuals were selected as sample of analysis. In order to analyze the data and evaluate satisfaction of visitors, each element of the urban tourism product (primary, secondary and lateral) is classified and analyzed based on the Jansen-Verbeke’s Structure of Urban Tourism in the categories of basic, functional and motivation needs of the Kano model. The results of this study shows that the most important satisfaction priorities in the functional requirements group are respectively friendly behavior of mutual respect, responsiveness and hospitality of the people and diversification into the attractions of urban tourism (complementary to pilgrimage and religious tourism), and the most important priorities in the motivational requirements group participate in evening events and nightlife and the presence of road signs in the city, providing maps and brochures to tourists