چکیده:
هدف: هدف اصلی از این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودک و نوجوان به صورت عام و هزینههای تولید تمام شده موثر بر قیمت نهایی از دیدگاه ناشران است. روش پژوهش: در این پژوهش از روششناسی کیفی استفاده شده است، ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه ناشران کتابهای الکترونیکی کودک و نوجوان دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در رابطه با قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودک و نوجوان، عوامل همتای چاپی، ذی نفعان (مخاطب و نویسنده)، محتوا، هزینه تمام شده تولید کتاب الکترونیکی، سود و فروش و در نهایت محیط بیرونی به صورت کلی تاثیرگذار هستند. همچنین هزینههای مربوط به فناوری اطلاعات، هزینههای توزیع کتاب الکترونیکی، هزینه نیروی انسانی متخصص محتوایی و فناورانه، هزینههای تولید محتوا، هزینههای ثابت شرکتی و هزینههای مربوط به تبلیغ و بازاریابی هزینههای تمام شده یک کتاب الکترونیکی را از دیدگاه ناشران تشکیل میدهند. اصالت اثر: این پژوهش به نظر میرسد که برای نخستین بار عوامل موثر بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی کودک و نوجوان را از دیدگاه ناشران مورد سنجش قرار داده است. بعلاوه تعیین عوامل هزینه کرد نهایی تاثیرگذار بر قیمت نهایی کتاب الکترونیکی از ویژگیهای بارز این پژوهش است که میتواند برای ناشرانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار سودمند واقع شود زیرا در محیط نشر، اقتصاد سرمایه و برگشت سود همواره عامل اساسی برای ناشران بوده است.
Purpose: The main purpose of this study was to identify the factors affecting the final price of the E-book in general and the cost of production that has an impact on the final price from the perspective of publishers.Methods: In this study, qualitative methodology was used. Data collection tool was semi-structured interview. The statistical population of the study was all publishers of child and adolescent e-books licensed by the Ministry of Culture and Islamic Guidance.Results: The findings showed that factors generally effect on final price of the e-book included the print counterparts, the stakeholders, the content, the cost of producing the e-book, the profits and sales, and finally the external environment. Also from the perspective of publishers, effective factors affecting on final production costs of e-books included IT costs, e-book distribution costs, specialist human resource on content and technology, content production costs, corporate fixed costs, and advertising and marketing costs as well. Originality: As a matter of fact, It seems that this article has investigated the affected factors on final prices of children and adolescent e-book for the first time. Moreover, in details, the production prices of that e-book which effect on final price assigned based on mentioned publishers’ viewpoint. Besides, the point question in question is that this article is so useful for some publishers which want to enter publishing of e-book and frighten of come backing profit is accounted as a problematic issue.
خلاصه ماشینی:
) هزينه توليد محتوا هزينه نهايي کدگذاري باز کدگذاري کدگذاري کد مصاحبه شونده محوري گزينشي قيمت گذاي بر اساس فرمول مشخص شامل هزينه توليد+هزينه سربار+مدت زمان برگشت هزينه قيمت گذاري بر اساس تخمين ميزان برگشت سرمايه سود و فروش p1; p4; p5; p8; p9; فروش و برگشت هزينه p10 در نظر گرفتن حاشيه سود اندک سرشکن شدن هزينه هاي کتاب هاي کم فروش و کتاب هاي پرفروش طريقه فروش (آنلاين قيمت کمتر/ فروش آفلاين قيمت بيشتر) داشتن يا نداشتن پلتفرم جهت فروش (گرانتر بودن قيمت کتاب هاي ناشراني که داراي پلتفرم هستند) محل فروش داشتن تبليغات و جذب مخاطب بازاريابي محيط بيروني p1; p2; p4; p5; p7; p8; p9; p10 توسعه بازار بازار و رقبا تخفيف در مناسبت هاي خاص و فروش مناسبت ها به صورت عمده (فروش به کتابخانه ها و مؤسسات ) رايگان کردن ويژه مناسبت هايخاص ب - هزينه هاي تمام شده ي مؤثر بر قيمت گذاري کتاب الکترونيکي کودک و نوجوان هزينه هاي تمام شده اي که بر قيمت کتاب الکترونيکي اثر ميگذارند عبارتند از هزينه فناوري اطلاعات که مطابق جدول ٣ تمامي ناشران به آن اشاره کرده اند و شامل هزينه سخت افزاري، هزينه نرم افزاري و هزينه امور فرهنگي است که از ميان اين سه هزينه ، هزينه هاي نرم افزاري مانند طراحي و برنامه نويسي نرم افزار و يا خريد نرم افزار سنگين تر هستند؛ هزينه مربوط به توزيع نيز بيشتر مربوط به اينترنت و وب است چرا که اين کتاب ها بيشتر به صورت اينترنتي فروش و توزيع ميشوند ؛ هزينه نيروي انساني متخصص محتوايي و فناورانه نيز به دليل به کارگيري افراد با تخصص هاي مختلف نظير مترجم ، کارشناس کودک و نوجوان ، شاعر، آهنگساز و...