چکیده:
مقدمه و هدف: منشا مشارکت عمومی در فرآیند تصمیمگیریهای ییایی بم دموکر یی در یوبات بایزات با
میگردد و در قرتهای بعد در معرض تغییر ت مد وم بوده یت. پس یک مرحلم بیتوجهی در بیمم بخست قرت بیسزم دهم 169۴ مشارکت عمومی بمعنو ت یک بز ر یایی تویط دولتها بر ی تقویت مشروعیت عزماد عمومی بم دولت و بهبود شفافیت فرآیندهای تصمیمگیری مورد یزفاده قر ر گرفت و بم شکلی ویژه در یالهای خیر با گسزر بقببی فناوری طبعات و رتباطات همیت بالایی برخورد ر شده یت. در یر ت بیز یو مو و بمتا گی مورد توجم خطمشیگذ ر ت قر ر گرفزم یت. با یوحال در حال حا ر در یر ت شهروبد ت کمزر در فر یند خطمشیگذ ری عمومی بقش یفا میبمایند. بمطوریکم یو کمبود بمعنو ت یک چالش و رورت تعام ییسزم خطمشیگذ ری عمومی با شهروبد ت و جامعم مدبی بمعنو ت یک بیا یایی مطرح گردیده یت و بیا مند پژوهش یت. علیرغم بث های د بشگاهی یادی کم در مینم مشارکت عمومی وجود د رد در مورد ینکم تا چم میز ت مکات بمکارگیری یا وکارهای مشارکت مسزقیم در خطمشیگذ ری در آینده یر ت وجود د رد پژوهشی بجام بشده یت. یورو هد یو پژوهش برریی یناریوهای آینده مشارکت عمومی در خطمشیگذ ری یت.
روششناسی: پژوهش حا ر بظر رویکرد آیندهپژوهابم یت. آیندهپژوهی د ر ی رو های چندگابم ی یت در
یو پژوهش رو برباممریزی یناریو بمعنو ت رو صلی یزفاده شد. بر ی رییدت بم یناریوهای بهایی بقشم ر ه
چهار مرحلم ی تنظیم شد. مرحلم ول فر یند یو پژوهش بم دبیات خزصاص د شت. در مرحلم دوم پژوهش پیشر تهای تاثیرگذ ر بر مشارکت عمومی در خطمشیگذ ری شنایایی شد. بر ی یو منظور بزد پیشر تهای شنایایی شده در مرحلم ول جهت تصثیح و تکمی در خزیار خبرگات قر ر گرفت و پس مصاحبم با خبرگات پژوهش تکنیک تثلی تم بم منظور دیزمبندی پیشر تهای بهایی یزفاده شد. در بهایت پس شنایایی پیشر تهای بهایی ماتریس تاثیر ت مزقاب تشکی شد و با رویکرد پن خبرگی تکمی گردید. بر یاس رویکرد تثلی ثر ت مزقاب مهمتریو عدم قطعیتهای مرتبط با مو و پژوهش شنایایی شدبد. در مرحلم یوم بر یاس عدم قطعیتهای شنایایی شده مرتبط با مو و پریشناممهای عدم قطعیت طر حی شد. پریشناممهای طر حی شده میات جامعم آماری تو یع گردید. بزایج بمدیتآمده پریشناممهای عدم قطعیت ورودی لا م بر ی یاخت یناریوها ر فر هم آورد. در مرحلم بهایی پژوهش پس شنایایی عدم قطعیتهای بثر بی چارچوب یناریوها طر حی و بم توصیف آتها پرداخته شد. یافتهها: یافزمهای پژوهش بشات د د آیندهی مشارکت عمومی در خطمشیگذ ری پیش معیو بیست و مزاثر دو عدم قطعیت یت؛ یک یو بو حکومت میتو بد بر و عیت مشارکت عمومی در خطمشیگذ ری تاثیر بگذارد و از سوی دیگر فرهنگ ملی در یو عرصم بم دلای مخزلف میتو بد مشارکزی یا قزد رطلبی باشد. بدیو ترتی و عیت مشارکت
عمومی در خطمشیگذ ری مزفاوت خو هد بود. در همیو ر بطم چهار یناریوی دموکر یی تفاهمی ) تقاطع فرهنگ
مشارکزی و حکومت دموکر تیک( دموکر یی کثریزی ) تقاطع فرهنگ قزد رطلبی و حکومت دموکر تیک( قزد رگر یی
بزخاباتی ) تقاطع فرهنگ مشارکزی و حکومت قزد رگر ( و ییسزم بسزم ) تقاطع فرهنگ قزد رگر یی و حکومت
قزد رگر ( مورد برریی قر ر گرفت.
بحث و نتایج: میات یناریوهای پژوهش تنها در دو یناریوی دموکر یی تفاهمی و دموکر یی کثریزی
مکات مشارکت وجود د رد. با یوحال مشارکت قوی تنها در یناریوی دموکر یی تفاهمی میتو بد تثقی یابد.
دلی آت بیز یو یت کم هر چم در یک ییسزم ییایی رایدهندگات در بزخابات بفوذ بالایی د شزم باشند بفوذ
کمزری بموییلم مشارکت مسزقیم میتو بد عطا شود و بالعکس. بمگوبم ی کم در دموکر ییهای کثریزی
مشارکت مسزقیم چند ت معنایی بد رد چر کم رقابتهای بزخاباتی ر کم همیت میکند. بدیو صورت کم
رایدهندگات کابالهای مشارکزی دیگری غیر بزخابات بر ی بفوذ بر تصمیمات مجلس در خزیار د ربد و در
بزیجم ممکو یت تمای یادی بر ی شرکت در بزخابات خود بشات بدهند. بر یاس بزایج پژوهش؛ پیشنهادها یر بر ی یر ت قاب ر ئم یت: ) 1( پیشبیا مشارکت شهروبد ت آگاه و تو بمند یت و بر ی یو منظور تقویت بز رهای دموکر یی )ریابمهای آ د حز ب قوی جامعم مدبی قوی( بسیار با همیت یت چر کم مشارکت شهروبد ت حاص د بش شخصی عزماد و تبلیغات یت. یورو وجود حز ب و جامعم مدبی قوی و پایخگو بسیار مهم یت و در غیر یو صورت بم یکی بقاط عف مشارکت مسزقیم تبدی میشود. ) ۲( بر یاس یاخزار ییایی و بافت فرهنگی یا وکار مشارکزی خاصی یزفاده شود. کم در یر ت بم بظر میرید دموکر یی کثریزی با توجم بم فرهنگ ییایی جو بگوتر یت و در دموکر ییهای کثریزی همچنات کم بیات شد مشارکت مسزقیم چند ت معناد ر بیست. ) ۰( با یوحال در یالهای خیر با توجم بم رشد آگاهیهای مردم و تکنولوژی و طر دیگر بی عزمادی بسبت بم ییایزمد ر ت منجر بم یو شده یت کم مو و مشارکت مسزقیم در خطمشیگذ ری در دموکر ییهای کثریزی بیز مطرح شود. چنابچم خو یزم شود یو بز رها یزفاده شود باید یا وکارهای مشارکت مسزقیم )مابند رفر بدوم و بزکار ت( جزئی قابوت یایی شود و شر یط یزفاده آت بیز تعییو شود. ) 4( بر ی بهادینم شدت مشارکت مسزقیم در یر ت بهزر یت با توجم بم فرهنگ ییایی ویعت کشور و جدید بودت یو مو و یطح مثلی شرو شود. همچنیو در یو مینم گفزمات یا ی صورت گیرد. ) ۵( در بهایت فرهنگ ییایی مشارکت مسزقیم یک فرآیند یادگیری جمعی یت کم بر ی تویعم بیا بم مات د رد و همچنیو مکاتهایی برای اصلاح خطاها.
People's participation in political decisions has a long history. Public participation has been exposed to many development processes and has become particularly important in recent years. In Iran, also, this issue has recently come to the attention of policymakers. Hence, the purpose of this study is to investigate future scenarios of public participation in policy making in Iran. To achieve the final scenarios, a four-stage roadmap was set. Each stage contains some steps. Thematic analysis, cross-impact analysis, and uncertainty analysis are the main methods of data analysis. The statistical population of the research includes a multi-core team of experts in the fields of politics, economics, society, technology, environment, and law. The basis for selecting research experts was to be known in their field and also to be familiar with the concepts of futures research. The results showed that the future of public participation in policy making in Iran is not predetermined and is strongly affected by two uncertainties. On the one hand, the type of government can affect the status of public participation in policy-making, and on the other hand, national culture in this area for various reasons can be participatory or authoritarian, and thus the status of public participation in policy-making will be different. In this regard, four scenarios of consensus democracy, majority democracy, electoral authoritarianism, and closed system were examined. The possibility of participation only exists in two scenarios of consensus democracy and majority democracy. However, strong participation can be realized only in the scenario of consensus democracy.
خلاصه ماشینی:
پس از يک مرحله بيتوجهي در نيمه نخست قرن بيسـتم ، از دهه ١٩٦٠، مشارکت عمومي به عنوان يک ابزار اساسي توسط دولت ها براي تقويت مشروعيت ، اعتماد عمومي به دولـت و بهبود شفافيت فرآيندهاي تصميم گيري مورد استفاده قرار گرفت و به شکلي ويژه در سال هاي اخير با گسـترش انقلابـي فناوري اطلاعات و ارتباطات از اهميت بالايي برخـوردار شـده اسـت .
1 Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) 2 International Association for Public Participation (IAP2) 3 Bourgon بر اساس مراحل فرآيند خط مشيگذاري (شکل ١)، مشارکت کنندگان ميتوانند در تدوين ، اجرا يا ارزيابي خط - مشي، مشارکت کنند.
1 Vatter 2 Cooper et al 3 Political, Economic, Social, Technological, Environmental, Law 4 Popper در اين پژوهش از ميان روش هاي آينده پژوهي، از روش برنامه ريزي سناريو به عنوان روش اصلي استفاده مي - شود.
لازم به بيان است که هدف نهايي اين مرحله ، استخراج پيشران هاي مؤثر بر مشارکت عمومي در خط مشيگذاري بر اساس پيشينه پژوهش است که در جدول ٣ به برخي از مهم ترين آن ها اشاره شد.
Responsive, responsible and respected government: towards a New Public Administration theory, International Review of Administrative Sciences, 73(1), 7-26.
Fostering Citizen Participation Though Innovative Mechanisms In Governance, Policy, And Decision Making: Comparing Washington, DC And Seoul (Doctoral dissertation, Arizona State University).
Citizen participation, perceived public service performance, and trust in government: evidence from health policy reforms in Hong Kong.
Citizens as partners: information, consultation and public participation in policy-making.