چکیده:
مقدمه: با این که استدلال فضایی به عنوان نوعی شناخت، از جمله عوامل ذهنی موثر بر پاسخ خلاقانه معماری است، در خصوص جایگاه آن در روند طراحی معماری و مراحلش، مشکلات آموزشی و شناختی حل نشده بسیاری وجود دارد. لذا هدف پژوهش حاضر، تبیین جایگاه استدلال فضایی در روند طراحی معماری و مراحلش بود. روش: روش این پژوهش کیفی بود که در گام نخست، توصیفی-تحلیلی با بهره از تحلیل محتوا در دو حوزه علوم شناختی و معماری بود و در گام دوم شامل موردپژوهی کیفی تجربۀ دانشجویان ارشد معماری پیرامون تجربۀ طراحی آنها و تحلیل توصیفی دادههای حاصل از پرسشنامه بود. یافتهها: براساس یافته های تحلیلی گام اول، توسعه استدلال فضایی از طریق توسعه حافظه فعال بطور غیرمستقیم در بهبود روند طراحی معماری نقش دارد و از طریق بهبود توانایی هایی همچون تجسم فضایی، بازسازی تصاویر و جهت یابی فضایی که لازمۀ بسیاری از توانش های پایه در معماری هستند، بطور مستقیم سبب بهبود روند طراحی معماری است. یافته ها در گام دوم حاکی از آن بود که توانشهای پایه مرتبط با استدلال فضایی در تمامی مراحل طراحی معماری، خصوصا بر مرحلۀ اشراق مورد استفاده قرار می گیرند. نتیجه گیری: استدلال فضایی بر تمامی مراحل طراحی معماری نقش داشته و استدلالی اساسی برای بهبود روند طراحی معماری است.
Introduction: Although spatial reasoning as a form of cognition is one of the mental factors influencing the creative response of architecture, there are many unresolved educational and cognitive problems regarding its place in the process of architectural design and its stages. Therefore, the purpose of this study was to explain the position of spatial reasoning in the process of architectural design and its stages. Research method: The method of this research was qualitative. In the first step, it was descriptive-analytical using content analysis in two fields of cognitive sciences and architecture and in the second step it included a qualitative case study of senior architecture studentschr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))) experience about their design experience and descriptive analysis of questionnaire data. Results: Based on the analytical findings of the first step, the development of spatial reasoning through the development of working memory indirectly plays a role in improving the architectural design process and by improving skills such as spatial visualization, reconstruct images and spatial orientation that require many capabilities. They are the foundation in architecture, directly improving the process of architectural design. The findings in the second step indicated that the basic capabilities related to spatial reasoning are used in all stages of architectural design, especially in the illumination stage. Conclusion: Spatial reasoning plays a role in all stages of architectural design and is a fundamental argument for improving the architectural design process.