چکیده:
ایمان و کفر یکی از مسائل مهم جهان اسام است که امروزه به واسطه ابهاماتیدر ماهیت و عدم وجود معیار درست در معنای آ نها، خون هزاران مسلمان در اقصینقاط جهان توسط سلفیه به زمین ریخته م یشود. این تحقیق در نوع خود با روشتوصیفی تحلیلی به هدف محکوم کردن تفکر سلفیه و شفاف سازی انحراف آنها از اهلالسنة و الجماعه در سه محور به بررسی دو دیدگاه پرداخته است. اولا، سلفیه عمل راهمچون خوارج مه مترین رکن در تحقق ایمان م یدانند. ثانیا سلفیه قائل به اتحادمعنای ایمان و اسام است و خروج از ایمان را خروج از اسام م یدانند و ثالثا دایرهنواقض الاسام را توسعه داده و اموری مانند توسل به اولیای الهی و درخواست حاجتاز آ نها را نیز از اسباب کفر معرفی م یکنند؛ در حالی که تفکر اشعریه که تشکیل دهندهتفکر عموم اهل سنت است، در نقطه مقابل سلفیه قرار دارد.
Iman (faith) and Kufr (disbelief) are the most critical issues in the Islamic world.
Today, Salafism, have shed the blood of thousands of Muslims everywhere
on the Earth, due to ambiguities in their nature and lack of proper criteria for
their meaning. This study used a descriptive-analytical method and has been
conducted to condemn Salafist movement and to clarify their deviation from
the Ahl al-Sunnah wa›l-Jamaah. The current study investigated two perspectives
in three areas in this regard. Firstly, the Salafis, like the Kharijites (Arabic:
Khawarij), consider deeds as the most crucial pillar in the realization of faith.
Secondly, Salafism believes in the unity of the meaning of faith and Islam and
consider the renunciation of faith as the renunciation of Islam. Thirdly, they had
spread the scope of Nawaqid-ul-Islam and introduced deeds such as seeking
intercession (tawassul) to Awliya Allah {- Divinely-inspired leaders (Saints)} and
seeking fulfilment of hajat (Egnlish: wishes, needs) from Allah through them as
the means of infidelity. It is while the Ash›arite theology, which constitutes the
overall Ahl-al Sunnah thoughts, is opposed to the Salafism.