چکیده:
یکی از ارکان اساسی فضای رسانهء فعالان تاثیرگذار در چنین عرصهای هستند
که با تولیدات خود مخاطبان را به سمت آمورگوناگونی همچون مسائل مذهبی»
سیاسی, اقتصادی و اجتماعی سوق میدهند. دین مبین اسلام در خصوص اصل
موضوع» میزان و عرصه ورود به چنین فضایی رهنمودهایی ارائه نموده است که این
رهنمودها به نگرش کلان» راهبردها و راهکارها تقسیم میشوند. نگرش کلان اسلام
از منظراخلاقی جهت ورود به فضای مجازی» لزوم خودسازی است؛ چراکه غرض
اساسی خلقت انسان» عبودیت و حرکت در مسیر توحید است. راهبرد اسلام برای نیل
به چنین نگرشی تقدم خودسازی بر جامعهسازی است و راهکارهای خودسازی در
دید کلان توجه به آاموری است که در فضای مجازی موجب دوری از دنیاء رغبت به
آخرت و آمادگی برای مرگ شود. برای دستیابی به چنین اغراضی» باید به مواردی
همچون انجام عبادات در بهترین اوقات خود پرداخت. دراین تحقیق, ابندا نگرش
کلان و راهبرد اسلام مورد تبیین قرارمیگیرد و درگام بعدی راهکارهایی برای تحقق
راهبردها ارائه میگردد. در گام نهایی نیز برخی از احکام فقهی مورد نیاز فعالان رسانه
طرح خواهد شد. ازجمله نتایج تحقیق آنکه فعالیت رسانهای بدون خودسازی» منشا
ائثرنیست؛ خودسازی برجامعهسازی تقدم دارد چراکه کمال طلبی ذاتی انسان است و
هیچ انسانی مصلحت غیر را برضرر خود مقدم نمینماید. فعالان رسانه در جبهه حق
قصد تاثیرگذاری برروح مخاطب را دارند که چنین عملی جزاز طریق اخلاص ممکن
دیسبی.
One of the basic pillars of the media space is influential activists in such a field
who, with their productions, lead the audience to various issues such as religious,
political, economic and social issues. The religion of Islam has provided guidelines
for the principle of entering such an atmosphere and the extent and scope of
entering it, which are themselves divided into macro attitudes, strategies and
solutions. The macro attitude of Islamic ethics in cyberspace is the necessity of
self-creation because the basic purpose of human creation is worship and moving
in the path of monotheism; Islam›s strategy to achieve such an attitude is to
prioritize self-improvement over socialization, and self-improvement strategies
in general view is to pay attention to things that in cyberspace cause distance
from the world, desire for the hereafter and readiness for death. To achieve such
goals, one should pay attention to such things as performing worships at the
best of times. In this research, first the macro attitude and strategy of Islam and
its philosophy are explained and in the next step, solutions for the realization
of the strategy attitude are presented. In the final step, some jurisprudential
rulings of media activists will be discussed. Among the results of the research is
that media activity without self-improvement is not Helpful; Self-construction
takes precedence over socialization because perfectionism is inherent in human
beings and no human being puts the interests of others before his own harm,
and media activists on the right Battle seek to influence the soul of the audience,
which is only possible through sincerity.