چکیده:
در این مقاله، مفهوم «توسعه آموزش عالی علوم انسانی» به طور دقیقتر مفهومسازی و چارچوببندی میشود. این مفهومسازی با تدوین پانزده شاخص برای توسعة آموزش عالی علوم انسانی انجام میپذیرد. این شاخصها که ذیل سیاستگذاری آموزش عالی مطرح میشوند، در واقع راهکارهای عملیاتی برای اصلاح سیاستگذاری در آموزش عالی علوم انسانی هستند. لزوم حرکت به سمت پژوهشهای مسئلهمحور، تمرکززدایی، آمایش سرزمینی و توسعه موزون، مهمترین نتایجی هستند که در این شاخصها به آنها پرداخته شده است. شاخصها به روش فراتحلیل و کتابخانهای، به نحوی تنظیم شدهاند که تمام ابعاد توسعه، از جمله توسعه انسانی، توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، توسعه ارتباطی و ... در بر گرفته شود و از سوی دیگر، توسعه آموزش عالی، با توسعه سایر بخشهای جامعه نیز هماهنگ و همراه شود. به عبارت دیگر، اگر آموزش عالی علوم انسانی در همه این پانزده شاخص، به طور هماهنگ ارتقا پیدا کند، تیپ ایدهآلِ «توسعه آموزش عالی علوم انسانی» رخ داده است. پیش از ورود به مسئله اصلی و ارائه شاخصها، ابتدا به ساختار و کارکرد آموزش عالی، نقش و کارویژه دانشگاه و اقتضائات و ویژگیهای جامعه علمی میپردازیم و این مفاهیم را در حد ضرورت این مقاله چارچوببندی میکنیم. سپس تعاریف، ضرورتها و کارکرد علوم انسانی در جامعه امروزی را از چند دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار میدهیم تا مقدمات لازم برای ورود به هسته اصلی بحث برای خواننده تأمین گردد.
In this paper, the concept of “higher education development in humanities" is more precisely conceptualized and delineated. This conceptualization is accomplished by formulating fifteen indicators for the development of higher education in humanities. These indicators, which are set forth in higher education policy making, are in fact operational guidelines for policy reform in higher education in humanities. The need to move towards problem-oriented research, decentralization, territorial planning, and balanced development are the most important results that have been addressed by these indicators. The metrics have been adjusted in a meta-analysis and library manner to cover all aspects of development, including human development, social development, economic development, communication development, etc., and meanwhile higher education development must be adjusted with the development of other sectors. The community should also be coordinated and mobile. In other words, if the higher education of humanities is to be simultaneously promoted in all fifteen indicators, the ideal type of “higher education development in humanities" has occurred. Before going into the main issue and presenting the indicators, we first discuss the structure and function of higher education, the role and function of the university, and the requirements and characteristics of the academic community, and delineate these concepts as necessary. We then examine the definitions, necessities, and functions of humanities in today's society from a number of different perspectives to provide the prerequisite for entering the core of the discussion for the reader