چکیده:
اقناع افکار عمومی در مسایل مختلف از جمله صرفهجویی مصرف آب از موضوعات بسیار مهم کشور به حساب میآید. برای صحبت از متقاعدسازی و تغییر رفتار عموم مردم لازم است ابتدا مفاهیم اصلی مبحث تغییر رفتار، از جمله فرهنگ و آداب و رسوم جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
مسأله مدیریت منابع و مصرف آب در جهان و به خصوص در کشور ما که عموم مناطق آن در معرض خشکسالی قرار دارد از مسایل با اولویت مهم کشور به حساب میآید و لازم است پژوهشگران موضوعات مختلف از جمله علوم اجتماعی و علوم ارتباطات برای حل این مسأله به کمک بشتابند. اهمیت مسأله صرفهجویی و هدایت مردم به اصلاح رفتارهای غلط خود، ما را بر آن داشت تا مورد مطالعه را بررسی تلاشهای وزارت نیرو برای متقاعدسازی مردم در مصرف بهینه آب از طریق نشانهشناسی آگهیهای تولید شده قرار دهیم. همچنین ساختارهای اقناعی آگهیها و نقاط قوت و ضعف پیامها مورد واکاوی دقیق قرار گرفت. در واقع در پی بررسی، تلاشهای صورت گرفته از جانب فرستنده میباشد و اثر آن بر گیرنده(مخاطب) نیست.
این پژوهش به بررسی پنج پوستر در حوزه مصرف بهینه آب با شاخص تکنیکهای اقناعی، پرداخته است. جمعبندی عموم آگهیهای تولیدی آن است که؛ از تکنیکهای اقناعی بهره بردهاند، اما برنامهریزی هدفمند و منسجم در تولید آگهیها مشاهده نشده است. تکنیک درشتنمایی پیام و واقعیت، بیشترین استفاده را در تکنیکهای اقناعی داشته است.
Persuading people especially of saving water resources is of paramount importance in
our society. This requires a change in people's behavior as a component of the Islamic
Republic's customs and conventions that in their turn should be discussed and
analyzed.
The issue of managing water resources and water consumption in the world and
especially in our country that suffers from drought has priority and it necessitates the
assistance of researchers in different fields such as sociology and communication.
This has led us to examine the semiotics of the ads used by the ministry of energy and
see how they could direct people to reform their habits in regard to water consumption.
The persuasive structure and the strong and weak points of the ads are therefore
analyzed. In other words, what counts is the nature of the sender's message not the
receiver's reaction .
The research has considered five posters related to water consumption that comprise
persuasive measures. The results show that though persuasive measures have been
used in the ads, there have been no purposeful and coherent planning of producing
them. The most weight has been lent to magnifying the message and reality in
producing the ads.