چکیده:
همواره شناخت کردارهای انسانی، موضوعی کلیدی در علوم انسانی و بهویژه در روانشناسی و روانشناسی اجتماعی، بوده است. در پارادایمهای مختلف، کردارهای انسانی، معنا، علل و پیامدهای متفاوتی دارند که دوگانهی رفتار – کُنش از این زمره است. مسئلهی اصلی در این مقاله، بازتعریف جایگاه دوگانهی رفتار – کُنش (و به تبع آن، دوگانهی بازخورد – بازتاب) است. این مسئله را باید در لایهای فراتر از سطح نظریههای دانش روانشناسی و در سطح «فلسفهی روانشناسی» نگریست و روش کلی پاسخ به آن نیز، توجه به رویکردهای مطالعات پارادایمی است. در فرآیند گردآوری از روش کتابخانهای (و فنّ یادداشتنویسی) و در فرآیند تحلیلی نیز از روش تحلیل محتوای کیفی و با تمرکز بر روش تحلیل مضمونی بهرهبرداری شده است. فلسفهی روانشناسی با رهیافت اسلامی را میتوان با رویکرد پیشینی و دستکم از پنج منظر طرح و بسط کرد. سه زمینهی «اختیار، آگاهی و نقش آنها بر کردارهای انسانی»، «مفهوم روان و رابطهی تن و روان در انسان» و «نقش نگرش و انگیزش انسان در جهان اجتماعی» زمینهی مفهومی پاسخ به پرسشهای این مقاله را فراهم خواهند آورد. در فلسفهی روانشناسی متعالیه، در برابر دوگانهی رفتار – کُنش، همواره «انسان با کردار مختارانه»» اصیل است. همچنین در برابر دوگانهی بازخورد – بازتاب، نمود شئون روانشناختی انسان، بر خلاف بازخورد (در پارادایم اثباتی) و بازتاب (در پارادایم تفسیری)، نمایانگر انسانی مختار در همهی شئون (یعنی بینشها، منشها، کششها و کردارها) و در تعامل و همراستا با جهان اجتماعی است.
Introduction: Recognition of human actions has always been a general issue in the humanities, and this is a major issue in psychology and social psychology. In different paradigms, human actions have different meanings, causes, and consequences, and this is the duality of behavior-action duality. Problem and Method: The main issue in this article is to redefine the dual position of behavior-action (and consequently, the duality of feedback-reflection). This issue must be seen in a layer beyond the level of theories of psychological knowledge and at the level of "philosophy of psychology", and the general method of responding to it is to pay attention to the approaches of paradigmatic studies. In the process of collecting, the library method (and the technique of writing notes) and in the analytical process, the method of qualitative content analysis has been used, focusing on the method of thematic analysis. Findings and Results: The philosophy of psychology with an Islamic attitude can be developed from at least five perspectives. The three areas of "authority and awareness and their role in human actions", "the concept of mentality and the relationship between body and mind in human" and "the role of human attitude and motivation in the social world" will provide a conceptual context for answering the questions in this article. In the philosophy of transcendental psychology, in contrast to the duality of behavior-action, the "free man with free action" is original. Also, in contrast to the duality of feedback-reflection, the manifestation of human psychological rules is of the type of "autonomous manifestation" of human.