چکیده:
در این مقاله، نقش نهادهای فرهنگی و ارتباطی در تحولات هویتی زنان در دوره قاجار بررسی خواهد شد که با توجه به موضوع، از روش پژوهش تاریخی براساس استنادات کتابخانهای با رویکرد توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. شروع تحولات در حوزه زنان را میتوان اواخر دوره قاجار و به خصوص دوران مشروطه دانست. در این فضا برخی از زنان وابسته به جریان روشنفکری که معمولا خود از فارغالتحصیلان مدارس خارجی در ایران بودند، تلاش کردند با تأسیس مدارس جدید و سپس نشریات، زمینه ورود زنان به فضای عمومی جامعه را ایجاد کرده و نوع نگاه به زن در جامعه را تغییر دهند. در مجموع میتوان عنوان داشت جریان فمینیستی شکل گرفته در چارچوب گفتمان سنتی پذیرفته شده، توانست با گسترش مدارس مدرن و ترویج ایده لزوم آموزش برای ایفای بهتر نقشهای سنتی در نشریات، زمینههای تغییر هویت جنسیتی زنان را در جامعه ایجاد نماید.
In this article, the role of cultural and communication institutions in the identity changes of women in the Qajar period will be examined. According to the subject, the historical research method based on library citations with a descriptive and analytical approach has been used. The beginning of developments in the field of women can be considered the late Qajar period and especially the constitutional period. In this atmosphere, some women affiliated with the intellectual movement, who were usually themselves graduates of foreign schools in Iran, tried to create new schools and then publications, to create the ground for women to enter the public space and change the way women are viewed in society. Give. In general, it can be said that the feminist current formed within the accepted traditional discourse, was able to expand the modern schools and promote the idea of the need for education to better play traditional roles in publications, creating grounds for changing the gender identity of women in society.