چکیده:
در زندگی بشری همه موضوعات و تحولات بر یکدیگر اثرگذار هستند. در واقع موضوعات و چالش های نوین بشری همچون ویروس کرونا می تواند پوسته و ظواهر سبک زندگی از جمله دینداری را متحول کند، اما در فلسفه و هدف دین و دینداری تغییری ایجاد نمی شود. می توان گفت حتی میزان گرایش به دین و دینداری با توجه به بحران های بشری، لزوم آرام بخشی و تسکین آلام انسان ها، ناکارآمدی مدرنتیه و تکنولوژی در رفع رنج بشری و.... افزایش می یابد. هدف این نوشتار بررسی برخی از آرا و نگرش های مختلف نسبت به تاثیرات کرونا بر دین و دینداری است. چنانکه اثر این ویروس بر ماهیت و فلسفه دین بسیار اندک می توان در نظر گرفت، چرا که در موضوعاتی همانند عدالت، ماهیت رنج بشری و.... سوالاتی مطرح شده است. همچنین در بخش مناسک دینی بیشترین تاثیرات ویروس کرونا قابل بررسی است، بخصوص در بخش عامه که بیشترین دین و دینداری خود را از اجرای مناسک و شعائر دینی اخذ کرده اند. به همین دلیل وقتی حرم ها، زیارت گاه ها، مساجد و سایر تجمعات و مراسم های مذهبی تعطیل می شوند، چالش ها و ابهامات دینی در این شاخص ها صورت بندی می شود، در نتیجه در این بخش تاثیرات کرونا به طور کوتاه مدت بیش از سایر بخش ها در موضوع دینداری بوده است.
Masoud Motallebi [1] Mohammad Mehdi Saleh[2] Abstract: In human life, all issues and developments affect each other. In fact, new human issues and challenges, such as the corona virus, can change the shell and appearance of lifestyles, including religiosity, but there is no change in the philosophy and purpose of religion and religiosity. It can be said that even the tendency towards religion and religiosity increases due to human crises, the need to calm down and alleviate human suffering, the inefficiency of modernity and technology in resolving human suffering. The purpose of this paper is to examine some of the different views and attitudes towards the effects of corona on religion and religiosity. As the effect of this virus on the nature and philosophy of religion can be considered very little, because in issues such as justice, the nature of human suffering, questions have been raised. Also, in the section of religious rites, the greatest effects of the coronavirus can be examined, especially in the public section, which have received the most religion and religiosity from the performance of religious rites and rituals. For this reason, when shrines, mosques and other religious gatherings and ceremonies are closed, religious challenges and ambiguities are formed in these indicators, so in this section, the effects of Corona are short-lived more than other sections have been on the subject of religiosity. [1] Assistant Professor and Faculty Member, Department of Political Science, Islamic Azad University, Azadshahr Branch, Golestan, Iran, Mmthp2006@gmail.com [2] PhD Student, Political Science, Faculty of Law and Political Science, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran, mehdi_350@yahoo.com
خلاصه ماشینی:
البته این مساله مهم است که با توجه به اینکه هنوز ابعاد تاثیرگذاری کرونا به طور کامل هویدا نیست و از سوی دیگر نگرشها و رویکردهای مختلفی نسبت به دین، دینداری و تاثیرات تحولات اجتماعی همچون بیماریها وجود دارد، نمیتوان به طور کامل و بدون ابهام از تاثیرات کرونا سخن گفت.
در کشور ما اگرچه پدیده کرونا به طور موقت موجب توقف مناسک و شعائر دینی شده است، اما نظرسنجیها نشان میدهد که اعتقادات مذهبی مردم در این بحران افزایش یافته است.
(درویش، مرکز ملی پژوهشگاه فضای مجازی، 17/ 2/1399) پساکرونا ترس بشر از دوران پساکرونا کمتر از خود کرونا نیست، امروز این اپیدمی جهانی از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد؛ اما این موضوع از منظر دین کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اینکه دین در دوران پساکرونا چگونه خواهد بود و کرونا چه تأثیری بر دینداری خواهد گذاشت؟ این روزها به واسطه بحران کرونا و تغییراتی که در سبک زندگی و اندیشه مردم جهان به وجود آمده، سؤالات و پرسشهای متعددی، ذهن بشر را درگیر کرده است که یکی از مهمترین سوالها، پرسش از خدا، دین و معنویت است.
در کشور ما اگر چه پدیده کرونا به طور موقت موجب توقف مناسک و شعائر دینی شده است، اما نظرسنجیها نشان میدهد که اعتقادات مذهبی مردم در این بحران افزایش یافته است.