چکیده:
تغییر و نوآوری در فعالیت های سازمانی تلاش برای بهسازی سازمان است. سازمانهای نوآور در پاسخ به تغییرات محیطی و همچنین گسترش قابلیتهای جدید که به آنها برای دستیابی به عملکرد بالاتر کمک میکند، موفق تر هستند در این بین مدیریت دانش به عنوان بستری برای دستیابی به رفتارهای نوآورانه تاثیر گذار است. در پژوهش حاضر، تاثیر مدیریت دانش بر بهبود رفتارهای نوآوانه با نقش میانجی هوش تجاری در بانک سپه تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی و همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و معاونان شعب بانک سپه است که با توجه به محدود و در دسترس بودن به صورت سرشماری انتخاب شدند. اعتبارسنحی ابزار گردآوری داده ها، به وسیله روایی محتوایی و برای برآورد پایایی آنها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین برای آزمون فرضیه های تحقیق از نرم افزارهای spss و lisrel استفاده شد. یافته پژوهش نشان داد که فرضیه های تحقیق تائید شده و مدیریت دانش از طریق هوش تجاری بر رفتار نوآورانه کارکنان تاثیر مثبت داشته است.
Change and innovation in organizational activities is an effort to improve the organization. Whatever is done to improve and improve the organization Innovative organizations are more successful in responding to environmental changes as well as developing new capabilities that help them achieve higher performance. In the meantime, knowledge management as a platform for achieving Influences innovative behaviors. In the present study, the effect of knowledge management on improving innovative behaviors with the mediating role of business intelligence in Sepah Bank in Tabriz has been investigated. The research method used is descriptive and correlational and the statistical population of the study includes managers and deputies of Sepah Bank branches who were selected by census due to their limited availability. The validity of the data collection tool was based on content validity and Cronbach's alpha test was used to estimate their reliability. SPSS and lisrel software were also used to test the research hypotheses. The research findings showed that the confirmed research hypotheses and knowledge management through business intelligence had a positive effect on employees' innovative behavior.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر، تاثير مديريت دانش بر بهبود رفتارهاي نوآورانه با نقش ميانجي هوش تجاري در بانک سپه تبريز مورد بررسي قرار گرفته است .
يافته پژوهش نشان داد که فرضيه هاي تحقيق تائيد شده و مديريت دانش از طريق هوش تجاري بر رفتار نوآورانه کارکنان تاثير مثبت داشته است .
در اين بين عواملي هستند که ممکن است بر رابطه بين مديريت دانش بر رفتار نوآورانه در بانک سپه نقش واسطه اي ايفا کند، آنچه راه حل هاي هوش تجاري براي سازمان هاي تجاري فراهم ميآورد، استفادة کاربردي از ايميل ، گروه هاي خبري، 1 Wilensky 2 ليست هاي پسـتي، چت هاي آنلاين ، پردازش تحليلي بيدرنگ ، استفاده از کانال موبايل محور و مدل هاي شبيه سازي و غيره براي جمع آوري، ذخيره سازي، پردازش و تحليل اطلاعات در زمان و مکان مناسب از موقعيت کسب وکار براي تصميم گيرندگان اسـت (والمحمدي، ١٣٨٨).
هوش تجاري نقش ميانجي در تاثير مديريت دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان بانک سپه شعب تبريز ايفا ميکند.
جدول (٢): شاخص هاي ميانگين و انحراف معيار متغيرهاي تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٢ نشان ميدهد که ميانگين مديريت دانش در شعب بانک سپه شهر تبريز ٣/٤٦، ميانگين رفتار نوآورانه ٣/٨٦ و ميانگين هوش تجاري ٣/٧٧ است .
جدول (٧): مقايسه شاخص هاي برازندگي مدل معادلات ساختاري پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شماره (٢): مدل معادلات ساختاري تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس شکل شماره ٢، مديريت دانش از طريق هوش هيجاني بر رفتار نوآورنه کارکنان شعب بانک سپه در شهر تبريز تاثير غيرمستقيم داشته است .