چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر «بررسی نقش و تاثیر روابط عمومی بر تکریم ارباب رجوع در عملکرد سازمان تامین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران » می باشد. در این نوشتار، روش تحقیق به لحاظ ماهیت، تحلیلی- توصیفی و از نظر شیوه گردآوری داده ها پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل مراجعه کنندگان به سازمان تامین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران می باشند و به همین علت، آنجایی که حجم جامعه نامحدود و نامشخص است از رابطه واریانس نمونه اولیه استفاده شد همچنین برای بدست آوردن حجم نمونه از یک بررسی میدانی مقدماتی انجام پذیرفت و تعداد ٣٠ عدد پرسشنامه در هریک از آنها توزیع گردید. در نهایت با رعایت موارد ذکر شده تعداد ٢٥٥ نفر بعنوان نمونه آماری تحقیق به دست آمد.
در این تحقیق ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده که برای متغیرهای اطمینان، اجتماعی و رفتار ویژه از پرسشنامه گوینر و دیگران ( ١٩٩٨ )، متغیر احترام از پرسشنامه چانگ و چن ( ٢٠٠٧ ) استفاده شده است. لازم به ذکر است، روایی پرسشنامه تحقیق نیز از طریق تحلیل عاملی تاییدی و روایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته است که ضریب نهایی آن ٩٣٥% به دست آمده که میزان مطلوبی ارزیابی می شود. فرضیه بر این اساس است که روابط عمومی یکی از عواملی است که می تواند نقش تعیین کننده ای در تسریع و تسهیل روند کاری سازمان انجام دهد. اهداف اصلی عبارت اند از وظیفه و رسالت اصلی روابط عمومی مشخص کردن زمینه های کاری و شیوه های مطلوب و مناسب برخورد با اربابرجوع در سازمان و اجرای دقیق طرح تکریم با رضایتخاطر متصدی مربوطه است. چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریة کرونیک و دیدگاه سیستمی است.
خلاصه ماشینی:
همانگونه که عنوان گرديد از سال ١٩٥٠ و به دنبال ارائه نظريه هاي فيليپ کاتلر که سنگ بناي مديريت و بازاريابي نوين را به همراه داشت ، پژوهشهاي بسياري صورت پذيرفت که هر کدام به بخشهايي از اين حوزه تحقيقاتي گسترده پرداخته شده است ، اما به فراخور موضوع تحقيق حاضر از ارائه آنها چشم پوشي ٢5٤ دوره چهارم ، شماره سي و يکم ، زمستان ١٣٩٩ نقش و تاثير روابط عمومي بر تکريم ارباب رجوع در عملکرد سازمان تامين اجتماعي جمهوري اسلامي ايران نموده و به مرور پيشينه تحقيق در مباحث عملکرد سازمان و رابطه با ارباب رجوع خود به شرح زير پرداخته ميشود.
٢5٨ دوره چهارم ، شماره سي و يکم ، زمستان ١٣٩٩ نقش و تاثير روابط عمومي بر تکريم ارباب رجوع در عملکرد سازمان تامين اجتماعي جمهوري اسلامي ايران مدل نظري تحقيق : مولفه اطمينان شامل : کاهش اضطراب و ريسک در تعامل ميان ارباب رجوع ، اطمينان و اعتماد به ارائه دهنده خدمات تعريف شده است ، (کولگيت و همکاران ، ٢٠٠٥؛ گوينر و همکاران ، ٢٠٠٩).
٢٦٣ دوره چهارم ، شماره سي و يکم ، زمستان ١٣٩٩ فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني در انتها نيز از آزمون تي(t) تک نمونه اي براي بررسي ميانگين پاسخ هاي افراد نمونه در زمينه متغيرهاي تکريم ارباب رجوع در بخش روابط عمومي استفاده شده است تا نحوه عملکرد سازمان تامين اجتماعي ايران در زمينه تکريم ارباب رجوع مشخص گردد.