چکیده:
ابعاد تربیتی مجموعهای از اهداف هستند که فرایند تربیت آنها را دنبال میکند. این ابعاد شامل بعد شناختی، بعد رفتاری و اخلاقی و بعد اجتماعی میباشند. هرکدام از این ابعاد نقش اصلی در تشکیل شخصیت انسان بازی کرده و شاخص مهمی در تربیت انسان به شمار میروند. نظریههای زیادی وجود دارند که به فرایند تربیتی کمک کردهاند اما نظریه شناختی اجتماعی با ترکیب دو عامل شناختی و رفتاری، زمینهای برای استفاده حداکثری از روشهای شناختی و محیطی فراهم کرده است. بر اساس این نظریه میتوان از طریق ارائه الگو اطلاعات لازم را در طرحواره ذهنی متربی ایجاد کرد و بهتبع آن رفتارهای ظاهری موردنظر نیز ایجاد یا حذف شوند. سؤالی که این مقاله به دنبال پاسخدادن به آن است، این است که نقش عوامل سهگانه یادگیری اجتماعی در تربیت چیست و چه رابطهای میان آنها وجود دارد؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که روشهای تربیتی نشئت گرفته از این نظریه نهتنها برای تقویت یا اصلاح رفتارهای موجود مورداستفاده قرار میگیرند بلکه میتوانند برای پیشگیری از وقوع رفتارهای نامطلوب نیز مورداستفاده قرار گیرند. پس بر اساس این نظریه، تربیت علاوه بر اینکه فرایندی اصلاحی است فرایندی پیشگیرانه نیز میباشد.
The educational dimension is a set of goals that the educational process pursues. These dimensions include the cognitive dimension, the behavioral and moral dimension, and the social dimension. Each of these dimensions plays a major role in the formation of human personality and is an important indicator in human education. Many theories have contributed to the educational process, but social cognitive theory, by combining both cognitive and behavioral factors, has provided the basis for the maximum use of cognitive and environmental methods. According to this theory, by providing a model, the necessary information can be created in the mental schema of the educator, and consequently, the desired apparent behaviors can be created or eliminated. The question that this article seeks to answer is what is the role of the three factors of social learning in education and what is the relationship between them? The findings of this study show that the educational methods derived from this theory are not only used to reinforce or correct existing behaviors but can also be used to prevent the occurrence of undesirable behaviors. According to this theory, education is not only a corrective process but also a preventive process.
خلاصه ماشینی:
تأملي در نقش عوامل سه گانه تقويت بر ابعاد تربيتي با الهام گرفتن از 1 نظريه يادگيري اجتماعي و آموزه هاي ديني علي سعيدي ٢، ابوبکر ثالث 3 چکيده ابعاد تربيتي مجموعه اي از اهداف هستند که فرايند تربيت آنها را دنبال مي کند.
سؤالي که اين مقاله به دنبال پاسخ دادن به آن است ، اين است که نقش عوامل سه گانه يادگيري اجتماعي در تربيت چيست و چه رابطه اي ميان آن ها وجود دارد؟ يافته هاي اين پژوهش که به روش کتابخانه اي گردآوري و سپس مورد تحليل قرار گرفتند نشان مي دهد که روش هاي تربيتي نشئت گرفته از اين نظريه نه تنها براي تقويت يا اصلاح رفتارهاي موجود مورداستفاده قرار ميگيرند بلکه ميتوانند براي پيشگيري از وقوع رفتارهاي نامطلوب نيز مورداستفاده قرار گيرند.
حال طبق اين نظريه و آنچه از آموزه هاي ديني درباره تربيت و رفتار و عوامل مؤثر بر تربيت به ما رسيده است ، اين سؤال پيش مي آيد که آيا الگودهي و الگوپذيري يا يادگيري مشاهده اي که در اين نظريه بيان ميشود ويژه يادگيريفصلنامپويش دآموزش علوتربيتفي مشاوتره ارهايي خاص است يا تمامي ابعاد تربيتي را دربرميگيرد؟ براي پاسخ دهي به اين سؤال ابتدا به برخي مفاهيم نظري در اين رابطه پرداخته و سپس ارتباط آن ها با ابعاد تربيتي مورد بررسي قرار ميگيرد.
بررسي ابعاد سه گانه تربيت ، اين مهم را آشکار مي سازد که از طريق انتقال افکار و تجارب سازنده ميتوان به تقويت متربي از لحاظ بعد شناختي پرداخت ؛ از طريق عبرت آموزي و 65 الگودهي نيز امکان پرداختن به بعد رفتاري و اخلاقي وجود دارد و الگودهي ، اسوه سازي و تأکيد بر فعاليت هاي جمعي از روش هايي است که در بعد اجتماعي تربيت تأثير قابل توجهي دارد.