چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر و رتبهبندی آنان مبتنیبر مطالعهای توصیفی ـ اکتشافی و با رویکردی توسعهای- کاربردی است. جامعه آماری شامل نخبگان، مدیران بنیاد ملی نخبگان و اساتید مربوطه در حوزه برندسازی ملی میباشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 15 نفر انتخاب شدهاند. گردآوری دادهها به دو روش کتابخانهای و میدانی (مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه خبرهمبنا) بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم و در مرحله کمی، از روش نظریه اعداد خاکستری بهره گرفته شده است. درنهایت، نتایج تحلیل تِم منتج به شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر شد که از شش عامل اصلی و 13 زیرمعیار تشکیل یافته است. همچنین نتایج بخش کمی نشان داد که اولویت عوامل مؤثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان بهترتیب شامل، مشارکت و همکاری ذینفعان (با وزن 186/0)، سیاستزدایی فرایند برندسازی (با وزن 179/0)، تعهد ذینفعان (با وزن 170/0)، فرهنگسازی (با وزن 167/0)، پشتیبانی دولتی (با وزن 155/0) و تغییر ساختار دولتی و نهادها (با وزن 140/0) است.
This descriptive-exploratory research is intended to identify the factors affecting national branding in the field of elites and top talents and their ranking through a developmental-applied approach. The statistical population comprise the elites and directors of the National Elite Foundation and related professors in the field of national branding. The statistical sample was selected by a purposeful judgment of 15 people. The data were collected through library and field methods by semi-structured interviews with experts and expert-based questionnaire. Data analysis included thematic analysis method in the qualitative stage, and the gray-number theory method in the quantitative stage. In the end, the results of the thematic analysis led to the identification of factors affecting national branding in the field of elites and top talents consisting of six main criteria and 13 sub-criteria. Furthermore, the results of the quantitative section showed that the priorities of the factors affecting national branding in the field of elites included stakeholder participation and cooperation (0.186), depoliticizing the branding process (0.179), stakeholder commitment (0.170), culture building (0.167), governmental support (0.155), and changing the structure of government and institutions (0.140) respectively.
خلاصه ماشینی:
Florida 174 بهطورکلي، بررسي پيشينههاي نظري در رابطه با فرايند برندسازي ملي نشان ميدهد که اگرچه پژوهشگران در ساليان اخير به اين مقوله وارد شده و تلش نمودهاند تحقيقات کاربردي در رابطه با برندسازي ملي انجام دهند و راهبردهايي براي پيادهسازي فرايند برندسازي ملي در ابعاد مختلف؛ صادراتي، فرهنگي و ميراث تاريخي، گردشگري و حتي حاکميتي و مردمي تبيين نمايند (معصومزاده زواره، ٩٣١٢: ٣٩)، اما در کمتر پژوهشي به شناسايي عوامل مؤثر بر برندسازي ملي در حوزه نخبگان و استعدادهاي برتر توجه شده است.
برايناساس، در پژوهش پيش رو تلش شده است به شناسايي عوامل مؤثر بر برندسازي ملي در حوزه نخبگان و استعدادهاي برتر در کشور پرداخته شده و درجه اهميت هريک از عوامل شناساييشده تعيين شود که روش بهکاررفته براي حل اين مسئله و بررسي جوانب مختلف آن در ذيل آمده است.
درادامه اين بخش با تجزيهوتحليل دادههاي کيفي حاصل از مصاحبه و مبتنيبر تحليل محتوا (تم)، عوامل مؤثر بر برندسازي ملي در حوزه نخبگان و استعدادهاي برتر شناسايي شده است.
درنهايت در اين بخش با استفاده از رويکرد تصميمگيري چندمعياره و مبتنيبر روش نظريه اعداد خاکستري، به رتبهبندي هريک از عوامل مؤثر بر برندسازي ملي در حوزه نخبگان و استعدادهاي برتر پرداخته شده است.
ب. تجزيهوتحليل دادههاي کمي (نظريه اعداد خاکستري) در اين بخش باتوجهبه الگوي سلسلهمراتبي احصاشده از مرحله کيفي، از رويکرد تصميمگيري چندشاخصه به روش آراس خاکستري براي رتبهبندي هريک از عوامل مؤثر بر برندسازي ملي در حوزه نخبگان و استعدادهاي برتر استفاده شده است.