چکیده:
این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی ذهن آگاهی بر سرمایه روانشناختی، شادکامی و رضایت از زندگی در زنان خانه دار انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که با روش پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه زنان خانهدار شهر اصفهان بودند. نمونههای پژوهش شامل 30 نفر از زنان خانهدار شهر اصفهان که به مراکز بهداشت مراجعه میکردند، بود که به روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب و در دو گروه مساوی آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989)، پرسشنامه استاندارد سرمایه روانشناختی (لوتانز، ۲۰۰۷) و مقیاس رضایت از زندگی (دینر و همکاران، 1985). جهت تحلیل داده ها از میانگین و انحراف معیار و تحلیل کواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 25 برای بررسی فرضیه های پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد در مرحله پس آزمون بین گروه آزمایش و گروه کنترل ازلحاظ متغیرهای وابسته سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، خوش بینی، امیدواری، انعطاف پذیری)، شادکامی و رضایت از زندگی تفاوت معنی داری وجود داشت و آموزش ذهن آگاهی بر سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، خوش بینی، امیدواری، انعطاف پذیری)، شادکامی و رضایت از زندگی مؤثر بوده است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت آموزش ذهن آگاهی موجب افزایش سرمایه روانشناختی، شادکامی و رضایت از زندگی در زنان خانه دار می شود.
خلاصه ماشینی:
بررسیهای انجامشده در حیطه سرمایه روانشناختی نشان داده است که طیف گستردهای از پیامدهای رفتاری و نگرشی ازجمله پیامدهای مهم برای حوزههای مختلف زندگی مانند روابط شخصی و سلامت (لاتا 6 mp; Harms"/>mp; Harms"/>، 2013)، بهزیستی روانشن 7 & Palmer"/> & Palmer"/>، 8 agar, & Mills"/>agar, & 9 o="9" Text="happiness"/>o="9" Text="happiness"/> نیز، به تعداد زیادی تجربههای خوشایند و 10 xt="life satisfaction"/>xt="life satisfaction"/> بالا توصیف میشو 11 No="11" Text="Cab 12 ="Fernandez-Ber 13 No="13" Text="Argyle"/> No="13" Text="Argyle"/> (2001)، در تعريف خود از شادکامي به بررسيهاي زمينهيابي که بر روي نمونههاي فراواني انجامشده اشاره ميکند و معتقد است که شادکامي شامل سه جز است: 1- حالت خوشحالي يا سرور (هيجانات مثبت)، 2- راضي بودن از زندگي و 3- فقدان افسردگي و اضط Ramanathan, Mohan, & Rajendran psychological capital Luthans Walumbwa, Avey, & Oke Lutthans, Youssef & Avolio Luthans, Youssef, Sweetman, & Harms Avey, Smith, & Palmer Culbertson, Fullagar, & Mills happiness life satisfaction Cabello Fernandez-Berrocal.
Song & Lindquist Atkinson Green, & Bieling Hofmann, Sawyer, Witt, & Oh Oliver, & Pettman Lindsay, Young, Smyth, Brownd, & Creswell Godfrin, & van Heeringen Dowd Dowd Henriksson, Wasara, & Rönnlund پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا شبه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است و با استفاده از طرح دوگروهی ناهمسان با پیشآزمون و پسآزمون صورت گرفت.
با توجه به تجارب ذهنی بهجای ماندن در آنها، منابع شناختی آزاد میشوند تا دامنه توجه را ب Brown, Creswell, & Ryan Bajaj, & Pande Byrne, Hauck, Fisher, Bayes & Schutze, Coo, & Salanova Garland حوادث لذتبخش و معنیدار برسانند و بنابراین انگیزهای برای تعامل هدفمند بازندگی ایجاد میکنند (گارلند و همکاران، 2015).