چکیده:
سوخت LPG[۱] یکی از سوخت هایی بوده که قابلیت استفاده در بخش حمل ونقل، خوراک پتروشیمی و مصارف خانگی از جمله پخت و پز را دارا است. در حال حاضر، در ارتباط با نحوه تخصیص سوخت LPG دو دیدگاه مختلف وجود دارد؛ برخی کارشناسان عقیده دارند که می توان با توسعه تولید و مصرف LPG در بخش حمل ونقل، بخشی از تقاضای سوخت در این بخش را پوشش داد. در مقابل، دیدگاه دوم با این سیاست مخالف است و بر توزیع خانگی LPG در کنار صادرات مازاد آن تاکید دارد. متفاوت بودن دیدگاه ها در خصوص نحوه تخصیص بهینه سوخت LPG سبب شد تا در گزارش حاضر ضمن بررسی وضعیت LPG در جهان و ایران، ضمن احصای موانع و چالش های به کارگیری این سوخت در مصارف مختلف، سیاست های مختلف تخصیصی این سوخت مورد ارزیابی قرار گیرد. یافته های این بررسی موید آن است که با توجه به میزان منابع موجود از این سوخت و زیرساخت های ضعیف استفاده از آن در کشور، توسعه استفاده از سوخت LPG در بخش حمل ونقل بهینه نیست و ازاین رو، صادرات مازاد بر مصرف خانگی سوخت LPG در وهله اول و استفاده از آن به عنوان خوراک پتروشیمی در وهله دوم، از اولویت بیشتری نسبت به استفاده در بخش حمل ونقل برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
یادآوری میشود، در حال حاضر تعداد 5/1 میلیون خودروLPG سوز در کشور وجود دارد که به صورت غیرمجاز و غیراستاندارد از این سوخت استفاده میکنند و مصرف آنها نیز بهعنوان آمار مصرف خانگی LPG در نظر گرفته میشود.
همچنین در حال حاضر روزانه حدود ۲۶ هزار تن گاز مایع (LPG) در کشور تولید میشود که انرژی آن معادل روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین است.
بنابراین، CNG میتواند جایگزین بهتری برای بنزین باشد و با توجه به منابع محدود LPG کشور، نمیتوان از این سوخت به صورت گسترده در خودروها استفاده کرد.
در حال حاضر تقاضای بیشتری برای LPG وجود دارد، زیرا LPG میتواند جایگزین گاز شود و در نتیجه، کشورهای زیادی متقاضی آن هستند و از LPG بهعنوان جایگزین بنزین یا گازوییل استفاده میکنند، اما نکته مهمتر آن است که این کشورها منابع گاز طبیعی ندارند، یعنی اگر کشور ما نیز منابع گاز طبیعی نداشت، استفاده از LPG نسبت به CNG صرفه اقتصادی بیشتری داشت، اما وقتی منابع سرشار گازی داریم استفاده از CNG در اولویت بالاتری قرار میگیرد و هماکنون نیز بهعنوان سوخت پاک ملی در خودروها در نظر گرفته شده است.
برخی کارشناسان موافقِ وزارت نفت نیز بر این باور هستند که اگرچه گرایش به سمت سوخت LPG بیشتر است، اما به دلایلی مانند محتوای انرژی کمتر نسبت به بنزین، فراوانی محدود منابع LPG در جهان، افت قدرت موتور، حملونقل بسیار گران آن و همچنین قابلیت صادراتی بیشتر LPG نسبت به CNG و امکان ارزآوری آن، نمیتوان آن را برای خودروها استفاده کرد.