چکیده:
بازیدرمانی باعث بهبود تحول اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان میشود. با این حال، موانع ارتباطی بین والدین شنوا و فرزندان کمشنوای آنها میتواند مانع رشد این کودکان شود و آنها را از مزایای مراقبت و حمایت والدین محروم کند. بر این اساس، ارتباط موثر بین والدین و فرزندان کمشنوای آنها برای رشد و تحول جسمی، هوشی، هیجانی و بهزیستی این کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راستا، به نظر میرسد که بازیدرمانی مزایای قابل توجهی برای کودکان کمشنوا داشته باشد. بازیدرمانی به طیف وسیعی از روشهای استفاده از انگیزه طبیعی کودکان برای کاوش و مهار آن به منظور پاسخگویی و تامین نیازهای تحولی و بهداشت روانی آنها اشاره دارد. همچنین برای اهداف آموزشی و روانشناختی از جمله تنظیم هیجان استفاده میشود. در این مقاله، درباره بازیدرمانی بحث میشود. ابتدا مبانی نظری بازیدرمانی و کاربرد آن مورد بحث قرار میگیرد، هیجانها و چرخ آنها مطرح میشود. سپس مشکلات هیجانی در کودکان کمشنوا، تنظیم شناختی هیجان و تنظیم رفتاری هیجان مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و سرانجام نقش بازیدرمانی در تنظیم هیجان کودکان کمشنوا بررسی میشود.
Play therapy improves the social, emotional and cognitive development of children. However,
communication barriers between hearing parents and their hearing loss children can impede
the development of these children and deprive them of the benefits of parental care and
support. Accordingly, effective communication between parents and their hearing loss
children is particular importance for physical, intellectual, emotional and well-being
development of their children. In this regard, play therapy seems to have significant benefits
for hearing loss children. Play therapy refers to a wide range of ways to use children’s natural
motivation to explore and control it in order to respond and meet their developmental and
mental health needs. It is also used for educational and psychological purposes, including
emotion regulation. This article discusses play therapy. First, the theoretical foundations of
play therapy and its application are discussed, emotions and their wheels are investigated.
Then, emotional problems in hearing loss children, cognitive emotion regulation and
behavioral emotion regulation are discussed and finally, the role of Gestalt play therapy in
emotion regulation in deaf children is examined.
خلاصه ماشینی:
بازیدرمانی: تنظیم هیجان در کودکان کمشنوا با تأکید بر چرخ هیجان فاطمه خونساری1، محمد عاشوری*2 1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2 استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) M.
مقدمه تولد هر کودک در خانواده تاثیر قابل توجهی بر پویایهای خانواده دارد و فرزندپروری مثبت باعث ارتقای تحول جسمی، عاطفی، ذهنی و رفاه اجتماعی کودکان میشود [1]، در حالی که موانع ارتباطی بین والدین شنوا و فرزندان کمشنوای آنها ممکن است مانع رشد و تحول این کودکان شود و آنها را از مزایای مراقبت والدینی و خدمات حمایتی محروم سازد [2].
گاهی آسیب شنوایی منجر به کاهش فعالیت اجتماعی، گوشهگیری، کاهش کیفیت زندگی و انزوای اجتماعی میشود و در پی این مشکلات به نظر میرسد میزان تابآوری 2 والدین کودکان کمشنوا کاهش پیدا کند یا مشکلات هیجانی 3 آنها بیشتر شود [4].
بر همین اساس، پیشینههای نظری و پژوهشی درباره مبانی نظری بازیدرمانی و کاربرد آن، هیجانها و چرخ آنها، مشکلات هیجانی در کودکان کمشنوا، تنظیم شناختی هیجان، تنظیم رفتاری هیجان، نقش بازیدرمانی در تنظیم هیجان کودکان کمشنوا بررسی شد.
یکی از روشهای آموزشی، درمانی و توانبخشی که برای بهبود مشکلات رفتاری و تنظیم هیجان کودکان کمشنوا موثر است مداخلات مبتنی بر بازیدرمانی میباشد [3].
Abstract Play therapy improves the social, emotional and cognitive development of children.
Keywords: Play therapy, Emotion regulation, Emotion wheel, Hearing loss children M.