خلاصه ماشینی:
"آیت الله طالقانی،در زمینهء عرفان سخت متاثر از پیر طریقیت مولانا است و ابیات فراوانی از مثنوی او را به استشهاد و استدلال و بیان حال-در برابر تنگنای مقال-آورده است،در سورهء تکویر در ذیل آیهء ذی قوه عند ذی العرش مکین» ،پس از رد نظریههای مفسرین و متکلمین و عرفای توجیه کننده که تحت تأثیر قفال معتزلی درهای تشبیه و تأویل را دربارهء کلمات و حقایقی که راجع به مبداء و معاد است باز کردهاند،سر انجام چنین نتیجه میگیرد: «از تأمل در این آیات و احادیثی که در بیان حقیقت عرش را از معصومین رسیده،و از سوی دیگر نظر در ساختمان انسان که نمونهای از عالم بزرگ است و چگونگی ظهور اراده و علم و قدرت از مبادی وجود انسان،دریچهای برای تصور حقیقت عرش بر ذهن میگشاید،گر چه اندیشه و نظر در این حقایق نورانی برتر از خیال و قیاس بشری است:انسان در حقیقت نفخهای اراده و قدرت است و پرتو آن اراده در مرتبهء نازل به صورت قدرت مشخص در آمده،از آن قدرت است که قوای ذهنی و ادراکی روشن میشود و برای ابراز اراده و علم پیوسته به قوای جزئی و اعضای حرکت فرمان میرسد،سپس اندیشهها در خارج ذهن ظاهر و محقق میگردد.
(همان کتاب،ص 192-191) آیت الله طالقانی در ضمن اینکه از همهء ابعاد و زوایا به حقیقت چند بعدی قرآن مینگرد،در عین حال به خود و دیگران اجازه نمیدهد قرآن را به مطالب فرودین بشری محدود گردانند،در سورهء تکویر در ذیل آیهء «و لقد رآه بالافق المبین» میگوید: «این اصطلاحات و عناوین نمایانندهء ادراک محدود علمی است که واقعیات و حقایق و جلال و جلوههای عالم را محدود میسازد و پردهای بر روی ذهن فطری میکشد که چشم باطن به تماشای داخل آن سر گرم و از دیدن و رای آن ناتوان میشود."