چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توانمندی آیندهپژوهی مدیران آموزش سازمان تامین اجتماعی، صورت پذیرفت. جهتگیری این مطالعه کاربردی و توسعهای بوده و مبانی آن فلسفیتفسیری است.
روش: این تحقیق رویکردی استقرایی داشته و به منظور اجرای آن، روش کیفی بهکار رفته است. این مطالعه از نوع استراتژی نظریهی دادهبنیاد و میدانی میباشد. جهت گردآوری دادهها از مصاحبهی نیمهساختاریافته و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند، استفاده شد. از 16 نفر از کلیه مدیران حوزهی تامین اجتماعی و اعضای هیات علمی مصاحبه شد و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق محوری، انتخابی و کدگذاری باز صورت گرفت.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان میدهد، توانمندی آیندهپژوهی مدیران آموزش، نیازمند عواملی از قبیل رهبری سازمانی، ساختار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، فرهنگ آیندهپژوهی، سناریونویسی، برنامهریزی استراتژیک، توسعهی آموزش، تهیهی امکانات، مدیریت آیندهپژوهی، مشارکت کارکنان و حذف عواملی از قبیل جو سازمانی ناسالم و بوروکراسی زاید، جهت دستیابی به توسعهی سازمانی سازمان تامین اجتماعی میباشد.
نتیجهگیری: توانمندی آیندهپژوهی مدیران آموزش، مستلزم توجه به فرهنگ آیندهپژوهی، تنوع، جمعگراییو رهبری سازمان بوده و جهت ترسیم و ایجاد آیندهی دلخواه میتوان از آیندهپژوهیبه عنوان یکحامیبهره برد. دست اندرکاران با بهرهگیری از توانمندی آیندهپژوهی مدیران به خوبی میتوانند فرصتها را شناسایی نموده و با پیشبینی آینده بر تهدیدها غلبه نمایند که این مهم در سازمانهای دولتی همچون تامین اجتماعیاهمیتی دو چندان دارد.
Purpose: The aim of this study was to design a model for future research ability of education managers of the Social Security Organization. The orientation of this study is applied and developmental and its foundations are philosophical and interpretive. Method: This research has an inductive approach and in order to implement it, a qualitative method has been used. This study makes use of grounded theory and field strategy. Semi-structured interviews were used to collect data and purposive sampling method was used to select the sample. Sixteen of all social security managers and faculty members were interviewed and data were analyzed through pivotal, selective and open coding. Findings: The results show that the future research ability of education managers requires factors such as organizational leadership, organizational structure, human resource management, futuristic culture, scenario writing, strategic planning, training development, facilities, futures management, participation of employees and eliminating factors such as unhealthy organizational climate and redundant bureaucracy to achieve organizational development of the Social Security Organization. Conclusion: Future research capability of education managers requires attention to the culture of futurism, diversity, collectivism and leadership of the organization and futures research can be used as a supporter to draw and create the desired future. Stakeholders can use the ability of managers to study the future well to identify opportunities and overcome threats by predicting the future, which is very important in government organizations such as social security.