چکیده:
با رونق تولید پارچههای ابریشمی در دور آل بویه» منسوجات به کالای پرارزشی در ایران تبدیل شدند. بر اساس مدارک مکتوب و یافتههای
باستانشناسی, در دورة آل بویه پارچههایی از جنس ابریشم و مزین به نقوش حیوانی, گیاهی و یا کتیبة کوفی, بافته میشده است. یکی از نکات
مهم این پارچههای مزین به نقش و کتیبه, کاربری آنها بوده که به عنوان کفن از آنها استفاده میشده است. با توجه به کارکرد پارچهها به عنوان
کفن و محتوای کتیبههای بافته شدهء این سوال مطرح است که فرهنگ آل بویه چه تاثیری در چگونگی این هنر داشته است؟ هدف از این
پژوهش بررسی سوگیری فرهنگی در زمینة پارچههای ابریشمی کتیبهدار در عصر آلبویه است. محوریت مقالة حاضر بر مبنای خوانش کتیبههای اس ل
پارچهة ابریشمی است که از کاوشهای باستانشناسی گورستان نقارهخانه و بیبی شهربانو واقع در شهرری به دست آمدهاند. دادههای به کار رغال
برده شده در این پژوهش., از طریق منابع کتابخانهای و قابل استناد جمعآوری شدهاند و تجزیه و تحلیل دادههاء به صورت کیفی وکمی میباشد.
پژوهش حاضر به دنبال بررسی ماهیت نقوش و محتوای نوشتاری پارچههای آلبویه است که با توجه به درجة اهمیت آنها به عنوان کفن و یا
نوشتار موجود در کنار نقشهاء شامل مضامینی است که بر محتوای نقوش تاکید میکنند و در بررسی نقوش» متون همنشین با منسوجات نیز
عربی گرفته شدهاند. این منسوجات, نگاه دوگانهای دارند؛ آزیک سو نقش پارچهها برگرفته از نقوش اسطورهای ایران باستان بوده و از سوی دیگر,
نگرش دینی آل بویه سبب بهرهگیری از کتیبههای اسلامی در پارچهها شده است.
In Buyid period textiles became fairly valuable artifacts as a result of silk fabrics production in Iran. Royal textiles were produced from silk and the inscriptions were either embroidered or woven on them in Kufic or Naskh scripts. The main question in this research is that how the Buyid culture exerted influence on this kind of textile. Incidentally, it is aimed to see how the Buyid period culture affected the textile production in all aspects including motifs, inscriptions, contents as well as their function. The present research has been carried out on the basis of studying 26 inscribed textiles discovered from the tombs in Ray. The data of the research has been collected from library sources. The analysis method in here is both quantitative and qualitative. Adopting a descriptive methodology, the present study has attempted to analyze the dual view in the mentioned period. According to documents, the textiles were used as shrouds and also to cover the tomb and in some cases as a material buried with the deceased. Some of the literature documents also confirm that in the Buyid period aristocracies were buried with silk textiles. The relation between the content of textile inscriptions and their motifs is another issue to be discussed here. Furthermore, it is attempted to see how such elements were related to the function of textiles as shroud and as a material buried with the deceased. According to the evidence, one of the clear factors affecting the Buyid textiles is the combination of both ancient Iranian features and those of the Islamic culture. In Ray textiles, motifs would be classified into four main subjects, including trees, birds, riders, human beings. Most of the motifs have symbolic meanings to the human values, afterlife, the eternity of human and the next world. Most of the inscriptions have religious contents. The motifs reflect the attention to the ancient Iranian culture while the inscriptions show the religious view of the Buyid governors. The result shows that the contrast between the pre-Islamic visual motifs and religious contents could be considered as a result of cultural and religious combination which was dominant in the Buyid period.
خلاصه ماشینی:
با توجه به کارکرد پارچهها به عنوان کفن و محتوای کتیبههای بافته شده، این سوال مطرح است که فرهنگ آل بویه چه تأثیری در چگونگی این هنر داشته است؟ هدف از این پژوهش بررسی سوگیری فرهنگی در زمینۀ پارچههای ابریشمی کتیبهدار در عصر آلبویه است.
با توجه به نقش بارز فرهنگ تصویری ایران باستان در نقوش منسوجات، نقشهای مورد استفاده به چهار دستۀ اصلی تقسیم شدهاند كه به صورت نمادین اشاراتی به كرامت انسان، زندگی پس از مرگ، جاودانگی، بقای انسان و ارتباط انسان و آخرت دارند.
این منسوجات، نگاه دوگانهای دارند؛ از یک سو نقش پارچهها برگرفته از نقوش اسطورهای ایران باستان بوده و از سوی دیگر، نگرش دینی آل بویه سبب بهرهگیری از کتیبههای اسلامی در پارچهها شده است.
منسوجات آل بویه، نقوش پارچه، کتیبۀ کفن، بیبی شهربانو، نقارهخانه * این مقاله برگرفته از رسالۀ دکتری نگارندۀ اول با عنوان «تبیین تزئینات پارچههای آلبویه از منظر فرم، کارکرد و معنا (موردپژوهی نمونههای مکشوفه از ری)» به راهنمایی دکتر سید ابوتراب احمدپناه و مشاورۀ دکتر مریم کامیار میباشد که در دانشگاه تربیت مدرس به انجام رسیده است.
در بسیاری از مقالههایی که بر محور پارچههای آل بویه نگارش شدهاند، بیشترین تأکید بر نقوش پارچهها بوده و مطالب پژوهشی مختص به کتیبههای پارچه و محتوای آن بررسی نشده است لذا در این مقاله تلاش شده است بخش کتیبهها مورد توجه قرار گیرند.
از سوی دیگر، نقش درخت و نگهبان متقارن كه در پارچههای مورد بررسی، بیشترین تكرار را دارد، نقشی تداومیافته از نقوش دورۀ ساسانی ایران است.