چکیده:
اقامتگاههای گردشگری (خدمات مهمان پذیری) مهمترین بخش خدمات و تسهیلات گردشگری محسوب میشوند که طیف متنوعی را شامل می شود، در این بین اقامتگاه بوم گردی نوعی محل اسکان گردشگر است که دارای ویژگی محیطی و بومی- فرهنگی خاص است، از آنجا که جذب گردشگر برای درآمدزایی و بقای اقامتگاه های پراکنده موجود در نواحی روستایی از اهمیت زیادی برخوردار است، مطالعه حاضر به شناسایی راهبردهای تقویت جذب گردشگر در اقامتگاه بوم گردی رادکان واقع در شهرستان چناران می پردازد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و تجزیه و تحلیل داده ها به کمک ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک (ماتریس ترکیبی SWOT-QSPM) صورت پذیرفت. براساس مطالعات میدانی و اسنادی، تعداد 15 نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیت و 13 نقطه ضعف و تهدید به عنوان محدودیت و تنگنا پیش روی جذب گردشگر به اقامتگاه بوم گردی رادکان شناسایی گردید و نظرات 60 نفر گردشگر استفاده کننده از این اقامت گاه، در قالب پرسشنامه تحقیق سوال شد. با توجه به امتیاز نهایی 2.65=IFE و 2.46=EFE در ماتریس SWOT به منظور جذب گردشگر در اقامت گاه بوم گردی، راهبردهای رقابتی (حداکثر-حداقل) بهینه تشخیص داده شد. در ادامه راهبردهای مطلوب به کمک ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی QSPM اولویت بندی گردید. در این ماتریس مهمترین راهبرد در راستای افزایش جذب گردشگر «تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری در روستای رادکان»، با امتیاز 1.44 شناسایی گردید.
Tourist Residences (Hospitality Services) are considered to be the most important part of tourism services and facilities, which include a wide range of activities, among which the aparthotel is a kind of tourist accommodation that has a specific local and cultural characteristics. Since tourist attraction is important for monetization and survival of scattered settlements in rural areas, the present study identifies strategies for boosting tourist attraction in the resort town of Radkan, located in the city of Chenaran. The research method was descriptive-analytic and data analysis was performed with the help of strategic planning tools (SWOT-QSPM matrix). Based on field studies and documents, 15 strengths and opportunities were identified as an advantage and 13 weaknesses and threats as a constraint and bottleneck for tourist attraction to the indigenous community of Radekans. The views of 60 tourists using this accommodation were found in Questionnaire questionnaire was questioned. According to the final score of 2.65 = IFE and 2.46 = EFE in the SWOT matrix, optimal (maximum-minimum) competitive strategies were identified for attracting tourists to the community. In the following, optimal strategies were prioritized by the QSPM Quantitative Strategic Planning Matrix. In this matrix, the most important strategy for increasing the attraction of tourists was "Development of a Comprehensive Tourism Management Program in Radkan Village" with a score of 1.44.
خلاصه ماشینی:
با توجه به امتياز نهايي در ماتريس ارزيابي عوامل داخلي و خارجي مي توان نتيجه گرفت که جذب گردشگر در اقامتگاه بوم گـردي ارگ رادکان داراي نقاط قوت نسبتا زيادي بوده که مي توان ضمن استفاده از آنها از تأثير منفي تهديدات خارجي ممانعت بـه عمـل آورد.
جدول ٤- استراتژي هاي رقابتي، تنوع ، بازنگري و تدافعي بازاريابي و جذب گردشگر در اقامتگاههاي بوم محور (به تصویر صفحه رجوع شود) نوع رديف نوع استراتژي ترکيب عوامل مورد نظر SO١ افسرتهفناگده ي مططلوبيب عيا)زدرظزرمفيينه ت جذهاب يگرگدرشدشگرگري روستاي رادکان (جاذبه هاي تاريخي، ,SS٣١٤٠,S٩,S٢,S٧,SS٦١,S٥ O1,O2,O3 SO٢ معرفي روستاي رادکان به عنوان روستاي هدف گردشگري در استان خراسان رضوي O1,O2,O3 S5,S6,SS,1S,S8,2S,9S,3SS140, SO٣ احياء (مرمت و بازسازي) جاذبه هاي تاريخي و (بازآفريني) فرهنگي روستاي رادکان S1,S4,S7,S9 O2,O3 ST١ حضور فعالان بخش خصوصي گردشگري روستاي رادکان در نمايشگاه هاي مختلف S٨,S٧,S٦,S٢ T6 استاني، ملي و کشوري T2,T3,T6 S1,S2,S3, ST2 شناسايي فرصت هاي سرمايه گذاري بخش خصوصي در زمينه گردشگري S4,S5,S9, S10 T6 S1,S2,S3,S4, ST3 تدوين برنامه جامع مديريت گردشگري در در روستاهاي داراي اقامتگاه بوم گردي S5,S6,S7,S9, S10 ST٤ برگزاري جشنواره هاي مختلف استاني، ملي در روستاي رادکان (موسيقي سنتي، S٤,S٣,S٢,S١ T6 غذاهاي سنتي، صنايع دستي و...
بر اساس تجزيه و تحليل هاي صورت گرفته در بين استراتژي هاي تهاجمي /رقابتي ارائه شده ، اولويت اول با ST٣ يعني «تدوين برنامه جامع مديريت گردشگري در در روستاهاي داراي اقامتگاه بوم گردي » با امتياز ١.