چکیده:
مبتنی بر مبانی نظریای که از مباحث سازمان وجود دارد، هوش کسب و کار به عنوان آمیزهای از مفاهیم مدیریت و سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات عامل موثر برای تحلیل هدفمند کسب و کار به منظور اخذ تصمیمات راهبردی شناسایی شده است. در این پژوهش به بررسی فاکتورهای مهم در پیادهسازی سیستم هوش کسب و کار در اداره بنادر و دریانوردی استان مازندران پرداخته شده است. با مطالعه ادبیات موضوع فاکتورهای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستمی درک شده و کیفیت اطلاعات درک شده به عنوان عوامل موثر در پیاده سازی هوش کسب و کار لحاظ شدند. جامعه مورد بررسی شامل کلیه کارمندان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران است و تعدادشان 288 نفر بوده است. حجم نمونه 165 نفر به دست آمد. بر اساس الگوی معادلات ساختاری تحلیلها انجام شد. مقادیر برآوردهای استاندارد و سطح معناداری به دست آمده در بررسی شدت رابطه بین متغیرهای کیفیت سیستم و کیفیت اطلاعات و پیادهسازی هوش کسب و کار و نیز اثر میانجی کیفیت اطلاعات ادراکشده بر رابطه کیفیت اطلاعات و پیادهسازی هوش کسب و کار نشاندهنده رابطه اندک و معنادارنبودن عدد به دست آمده است. در هر سه رابطه مقدار t محاسبه شده، نیز حاکی از نبود اثرات مثبت بین متغیرهای پژوهش است. برآوردها وجود همسویی و رابطه معنادار بین کیفیت اطلاعات و کیفیت اطلاعات ادراک شده، کیفیت سیستم و کیفیت سیستم ادراکشده و کیفیت سیستم ادراکشده به عنوان متغیر اثرگذار در رابطه کیفیت سیستم و پیادهسازی هوش کسب و کار را تایید مینماید.
According to the theoretical principles within organizational issues, business intelligence has been
identified as the mixture of the concepts of management, information technology system, and
communications, which can be considered as the effective factor of purposeful analysis of business in
order to make strategic decisions. the current study investigated significant factors in implementing
smart system of business in Ports and Maritime Organization of Mazandaran. As to the related
literature, the factors of system quality, information quality, perceived system quality, and perceived
information quality were taken into consideration. The present study benefited from survey and crosssectional
methodology to address the research objectives. The whole population of the study included
288 employees of Ports and Maritime Organization of Mazandaran. The main sample of the study
involved 165 employees who took part in the study. Data analysis was done through structural equation
modeling. Standard estimations and significance levels were examined in figuring out the correlation
between system quality and information quality and implementing business intelligence, and
investigating the meditating effect of perceived information quality on perceived system quality and
business intelligence. It was found that there was a small and non-significant relationship among the
variables of the study. T value in three equations indicated no positive and significant relationship
among the study variables. In three standard estimations, the significance level and T value was more
than 1.6, acknowledging correlation and significant relationship among the studied variables.
خلاصه ماشینی:
بررسی فاکتورهای ارزشی مهم در پیاده سازی سیستم هوش کسب و کار (مطالعه موردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران) آزیتا شرج شریفی* 1 زینب سینکایی ناصرآباد 2 تاریخ دریافت: 01/02/1400 تاریخ چاپ: 12/02/1400 چکيده مبتنی بر مبانی نظریای که از مباحث سازمان وجود دارد، هوش کسب و کار به عنوان آمیزهای از مفاهیم مدیریت و سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات عامل موثر برای تحلیل هدفمند کسب و کار به منظور اخذ تصمیمات راهبردی شناسایی شده است.
مبتنی بر تبعات مثبت پیادهسازی هوش کسب و کار در سازمانها هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر برخی از عوامل کلیدی نظیر کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستمی درکشده و کیفیت اطلاعاتی درکشده در پیادهسازی آن در سازمان بنادر و دریانوردی استان مازندران است.
در این پژوهش با مطالعه ادبیات موضوع مولفههای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستمی درکشده و کیفیت اطلاعات درکشده به عنوان عوامل موثر در پیادهسازی هوش کسب و کار در سازمان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران فرض شدند.
- کیفیت اطلاعات درکشده توسط کاربر عامل اثرگذار در تاثیر کیفیت سیستم در پیادهسازی هوش کسب و کار در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به نظر میرسد.
با توجه به نتایج ضریب بدست آمده برابر 098/0 (بسیار کوچک) و سطح معناداری (026/0) کمتر از 05/0 است، وجود رابطه معنادار پذیرفته میشود، بنابراین کیفیت سیستم درکشده توسط کاربر عامل اثرگذار در تاثیر کیفیت سیستم در پیادهسازی هوش کسب و کار در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران بوده است.
The Measurement of Business Intelligence, Information Systems Management, 23(1), 32-40.