چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروهدرمانی شناختی-رفتاری (CBT) بر کاهش اضطراب جدایی در کودکان کمشنوا بود. روش پژوهش مطالعه حاضر از نوع نیمهتجربی است که در آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعهی آماری شامل کلیه کودکان کمشنوا 6 تا 12 ساله تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان کامیاران در سال 1397 بود. 26 نفر از کودکانی که نمره بالاتر از نقطه برش را در زیرمقیاس اختلال اضطرابی جدایی در پرسشنامه علائم مرضی کودکان کسب کرده بودند، به صورت تصادفی در گروه آزمایش (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش مهارتهای مبتنی بر CBT قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و گواه در نمرات اضطراب جدایی در پیشآزمون و پسآزمون را نشان داد (001/0p). بنابراین میتوان گفت که آموزش مهارتهای مبتنی بر CBT موجب کاهش اضطراب جدایی در کودکان کمشنوا میشود و به عنوان یک مداخله درمانی سودمند برای کودکان کمشنوا در مراکز بهزیستی و درمانی توصیه میشود.
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive-behavioral therapy (CBT) on reducing separation anxiety in children with hearing impairment. The present study is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with the control group. The statistical population composed of all 6-12-years-old children with hearing impairment, covered by the Kamyaran Welfare Office in 2018. 26 Children who had earned a Score above the cut-off point in the separation anxiety disorder scale in the Child Abnormal Symptoms Inventory were selected and randomly assigned to the experimental group (n=13) and the control group (n=13). The experimental group received CBT skills training in 12 weekly sessions. Data were analyzed using analysis of covariance. The results showed a significant difference between experimental and control groups in pre-test and post-test (p
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٣، شماره پياپي ٦٠، خرداد ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(3), 2021 اثربخشي گروه درماني شناختي- رفتاري بر کاهش اضطراب جدايي در کودکان کم شنوا The effectiveness of Cognitive-behavioral group therapy on reducing separation anxiety in children Zith hearing impairment * مهدي شريفي (نويسنده مسئول ) Mehdi Sharifi Ph. D student of Rehabilitation counseling, دانشجوي دکتري مشاوره توانبخشي ، گروه آموزشي مشاوره و کميته Department of Counseling and Student Research تحقيقات دانشجويي، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي ، تهران ، Committee, University of Social Welfare and ايران .
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : شهريور ٩٩ پذيرش : آذر ٩٩ ويرايش نهايي : ارديبهشت ١٤٠٠ مقدمه کم شنوايي به عنوان يک مشکل جدي به از دست دادن شنوايي بيشتر از ٢٥ دسي بل تلقي ميشود که حدودا بر يک تا ١/٧ در هر ١٠٠٠ نفر تولد زنده در سراسر دنيا تأثير ميگذارد و اين تعداد با افزايش سن به خاطر ماهيت پيش رونده و ديررس بودن اختلال شنوايي اثربخشي گروه درماني شناختي- رفتاري بر کاهش اضطراب جدايي در کودکان کم شنوا The effectiveness of Cognitive-behavioral group therapy on reducing separation anxiety in children … افزايش مييابد (کرور١ و همکاران ، ٢٠١٠).
Erermiş اثربخشي گروه درماني شناختي- رفتاري بر کاهش اضطراب جدايي در کودکان کم شنوا The effectiveness of Cognitive-behavioral group therapy on reducing separation anxiety in children … برابر با ٠/٧٢ بود (گادو و اسپرافکين ، ١٩٩٤).
Peterman, Carper & Kendall اثربخشي گروه درماني شناختي- رفتاري بر کاهش اضطراب جدايي در کودکان کم شنوا The effectiveness of Cognitive-behavioral group therapy on reducing separation anxiety in children … درمان شناختي رفتاري بود.