چکیده:
هدف پژوهش حاضر استخراج ویژگیهای عناصر اساسی برنامه درسی مهارتآموزی بهمنظور اشتغالپذیری دانشآموزان مدارس متوسطه دوم بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به رویکرد کیفی است. در این پژوهش از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شده است. محیط پژوهش را تمامی صاحبنظران حوزۀ برنامهریزی درسی و مهارتآموزی تشکیل میدهد. روش نمونهگیری در این پژوهش ملاک محور است که حجم نمونه بر اساس قاعده اشباع نظری 14 نفر تشکیل میدهند. ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختارمند است. برای سنجش روایی و اعتبار مصاحبهها؛ اعتبار، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری مورد بررسی قرار گرفته شده است. نتایج تجزیهوتحلیل مصاحبهها 93 مضمون پایه را در 4 مضمون سازماندهنده شناسایی کرده است که حول مضمون فراگیر برنامه درسی مهارتآموزی برای اشتغالپذیری دانشآموزان دوره متوسطه گرد آمده است. یافتههای پژوهش مؤلفههای برنامه مهارتآموزی برای اشتغالپذیری را قالب عناصر هدف (شناختی، عاطفی و مهارتی)، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی شناسایی کرده است.
The purpose of this paper is to extracting the main characteristics of training curriculum for Employability of senior school Students. A qualitative design with descriptive phenomenology approach was selected to carry out the research. Qualitative research participants are all experts in the field of curriculum planning and skills training. The criterion based sampling method applied in this study and 14 people were involved based on the theoretical saturation as sample size. Interview data were collected through semi-structured. The reliability of the interviews was obtained through Credibility, Transferability, Dependability and Confirm ability. The results of the analysis of the interviews identified 93 basic themes in 4 organizing themes, which are gathered around the comprehensive theme of the training curriculum for the employability of high school students. The research findings identified the components of the skills training program for employability in the form of objective elements (cognitive, emotional and skill), content, teaching and learning strategies and evaluation.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: اشتغال پذیری، دانشآموزان، دوره دوم متوسطه، مهارتآموزی Extracting the main characteristics of training curriculum for Employability of senior school Students Hadi Jamashidi, alireza faghihi, mohammadreza yousefzadeh 1 PhD student, Department of Educational Sciences, Islamic Azad university, Arak branch, Arak, Iran.
Keywords: Training, Employability, Students, Senior school مقدمه مهارتآموزی و اشتغال پذیری فراگیران بهعنوان یکی از دغدغههای حال حاضر سیستم آموزش در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر است.
ارتقاء اثربخشی برنامه درسی مهارتآموزی نیازمند تدوین دورههای آموزش رسمی، غیررسمی و آزاد متناسب با نیازهای فراگیران و یادگیری در محیطهای واقعی کار است (Atkinson, 2016)؛ این فرایند کمک میکند نیازهای فراگیران در محیط بیرونی شناسایی شوند و در سازمانهای آموزشی متناسب با آن برنامههای آموزشی طراحی و اجرا شود.
یافتههای پژوهش نتایج تجزیهوتحلیل مصاحبههای انجام شده در خصوص برنامه مهارتآموزی برای اشتغال پذیری دانشآموزان دوره دوم متوسطه در قالب تحلیل مضمونی بر اساس مضامین فراگیر، سازمان دهنده و پایه استخراج شدند.
برنامه مهارتآموزی جهت اشتغال پذیری بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش شناسایی مؤلفههای برنامه مهارتآموزی بهمنظور اشتغالپذیری دانشآموزان مدارس دوره دوم متوسطه است.
نتایج تجزیهوتحلیلهای انجام شده در این پژوهش مؤلفههای برنامه مهارتآموزی بهمنظور اشتغالزایی دانشآموزان مدارس دوره دوم متوسطه را در چهار بعد هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی دستهبندی کرده است.
مؤلفههای برنامه مهارتآموزی بهمنظور اشتغالزایی دانشآموزان مدارس دوره دوم متوسطه در بعد هدف با بخشی از نتایج پژوهشهای Salehi omran, 2013؛ Pitan & Muller, 2020؛ Güngör, 2020 همسو و هماهنگ است.