چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی مقایسۀ اثربخشی روش تدریس همیاری با روش تدریس کاوشگری بر خلاقیت دانشآموزان است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل همۀ دانشآموزان دختر پایۀ پنجم ابتدایی شهرستان کبودرآهنگ بود. بدین منظور از جامعۀ یادشده 40 نفر از دانشآموزان، در دو کلاس درس، بهعنوان گروهای آزمایشی یک و دو انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای آزمایشی یک و دو بود. ابزار مورد استفادۀ محقق در این پژوهش آزمون تفکر خلاق تورنس (فرم A) بود. نتایج حاصل به روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت و مقایسۀ نتایج پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه نشان داد که روش تدریس همیاری و روش کاوشگری بر هر دو گروه بهبود معناداری ایجاد کرده است و مقایسه دو روش با یکدیگر نشان داد که روش همیاری در مقایسه با روش کاوشگری بر خلاقیت دانشآموزان در درس علوم تأثیر معناداری داشته است.
The aim of this study is to compare the effectiveness of collaborative teaching method with exploratory teaching method on students' creativity. The statistical population of the present study included all female students in the fifth grade of elementary school in Kaboudar Ahang. For this purpose, 40 students from the mentioned community, in two classrooms, were selected as experimental groups one and two. The research method was semi-experimental and the pretest-posttest design was with experimental groups one and two. The instrument used by the researcher in this study was Torrance Creative Thinking Test (Form A). The results were analyzed by descriptive and inferential statistics and the comparison of pre-test and post-test results in both groups showed that the teaching method of cooperation and exploration method has significantly improved both groups and the comparison of the two methods with each other showed The collaborative method compared to the exploratory method has a significant effect on students' creativity in science lessons.
خلاصه ماشینی:
اطلاعات توصیفی به دست آمده از آزمون تفکر خلاق تورنس دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتههای استنباطی فرضیۀ اول: بین میانگین نمرات خلاقیت دانشآموزانی که با روش کاوشگری آموزش میبینند و دانشآموزانی که با روش همیاری آموزش میبینند تفاوت معناداری وجود دارد.
آزمون T مستقل برای مقایسه نمرات تفاضل خلاقیت در دو گروه همیاری و کاوشگری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتایج جدول 3، به دلیل اینکه P>.
فرضیۀ سوم: بین میانگین نمرات خلاقیت (انعطافپذیری) دانشآموزانی که با روش کاوشگری آموزش میبینند و دانشآموزانی که با روش همیاری آموزش میبینند تفاوت معناداری وجود دارد.
فرضیۀ پنجم: بین میانگین نمرات خلاقیت (بسط مطالب) دانشآموزانی که با روش کاوشگری آموزش میبینند و دانشآموزانی که با روش همیاری آموزش میبینند تفاوت معناداری وجود دارد.
این فرضیه با توجه به نتایج تجزیهوتحلیل دادهها تأیید گردید، بهعبارتدیگر تجزیهوتحلیل اطلاعات به دست آمده نشان داد که روش همیاری با میانگین (831/37)، خطای استاندار (22/6) برای پرورش خلاقیت درس علوم مؤثرتر از روش کاوشگری با میانگین (598/23)، خطای استاندار (276/5) با نمره آزمون T (800/2) است.
Comparison of the effectiveness of inductive thinking teaching method and exploratory teaching method on creativity of fifth grade elementary students, Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning, Volume 12, Number: 19, pp.
Comparison of the effect of cooperative teaching method with 5th grade teaching method on academic achievement and social skills of male students in fifth grade elementary experimental science course, Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning, Volume 12, Number: 19, pp.