چکیده:
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تاثیر تمرینات ذهن-بدن با رویکرد شناختی-حرکتی بر کارکردهای اجرایی سالمندان دارای اختلال پردازش شناختی بود. روش شناسی: بدین منظور در یک پژوهش نیمه تجربی 20 سالمند دارای اختلال شناختی (با میانگین قد 3/3±150 سانتیمتر، وزن 6/3±041/35 کیلوگرم، سن 5/2±45/9سال) بهصورت هدفمند و در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. این تحقیق از نوع نیمه تجربی و کاربردی که به صورت طرح تحقیقی دو گروهی پیشآزمون پسآزمون اجرا گردید که کارکردهای شناختی سنجیده شد. نتایج: تجزیه وتحلیل آماری دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس در سطح معناداری 05/0p≤ انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که تمرینات ذهن-بدن با رویکرد شناختی-حرکتی بر کارکردهای اجرایی سالمندان دارای اختلال پردازش شناختی تاثیر مثبت داشت (05/0p₌). نتیجهگیری: در نهایت بر اساس نتیجه بهدستآمده تمرینات ذهن-بدن با رویکرد شناختی-حرکتی کارکردهای اجرایی را بهبود داده است، پس انجام طولانیمدت این تمرینات میتواند شیوه مداخله ای موثری برای بهبود کارکردهای اجرایی در سالمندان دارای اختلال پردازش شناختی باشد.
Introduction & Purpose: The purpose of the present study was to determine the effect of mind-body exercises with cognitive-motor approach on executive functions of elderly with cognitive processing disorder. Methodology: In this quasi-experimental study, 20 elderly people with cognitive impairment (mean height 150 ± 3.3 cm, weight 35.04 ± 3.6 kg, age 9.45 2 2.5 years) were targeted and available. They were selected and randomly divided into two groups. This quasi-experimental and applied research was conducted as a two-group pretest-posttest research design that measured cognitive functions. Results: Statistical analysis was performed using ANOVA at the significant level of p≤0.05. The results of this study showed that mind-body exercises with cognitive-motor approach had positive effect on executive functions of elderly with cognitive processing disorder (p₌0.05). Conclusion: Based on the results, mind-body exercises with cognitive-motor approach have improved executive functions, so long-term exercise can be an effective intervention for improving executive functions in elderly with cognitive processing disorder.