چکیده:
دیدگاه شناختی، استعاره را ابزاری زبانی ـ مفهومی میداند که انسان از آن در جهت شناخت و بیان مفاهیم پیرامون خود استفاده میکند. بر اساس این نظریه بسیاری از مفاهیم به کمک استعاره برای انسان قابل درک میشوند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با توجه به دیدگاه شناختی به مقایسه و بررسی مفهومسازیهای سر و دل در شاهنامه، غزلیات شمس و خسرو و شیرین نظامی میپردازد. این پژوهش در پی پاسخ به دو پرسش است که شعرای مذکور در مفهومسازی خود از کدام مفاهیم مبدأ کمک گرفتهاند و در تمایز زبان شعریشان از زبان روزمره از چه ابزارهای شناختی استفاده کردهاند؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در بیشتر استعارهها، سر و دل با مفاهیم عینیتری چون انسان، حیوان، گیاه، ظرف و شیء مفهومپردازی شدهاند و دیگر اینکه شعرای مذکور هرچند تحت تأثیر سنن ادبی، زبانی و ریشههای فرهنگی گاهی از استعارههای همانندی استفاده کردهاند؛ اما هر یک با بهرهگیری از سازوکارهای شناختی گسترش، الغاء، ترکیب و همچنین با گریز از قواعد زبانی به ایجاد تصاویری بدیع پرداختهاند که همین امر سبب تمایزِ مفهومپردازیهای آنها شده است.
The cognitive view considers metaphor a verbal-conceptual device that humans employ to recognize and express the concepts in their environment. Based on this theory, humans make many concepts understandable through metaphors. The present study is a descriptive-analytical research that relies on a cognitive approach to investigate and compare “head and heart” conceptualizations in Shah Nameh, Ghazaliyat-e Shams and Nezami's Khosrow and Shirin. The study, more specifically, seeks to answer the following questions: (1) What are the primary concepts used by the afore-mentioned poets in this mode of conceptualization? (2) What are the cognitive mechanisms used in these literary works to distinguish their poetic language from ordinary, everyday language? The findings of the present study indicate that the head and the heart were conceptualized in most metaphors through more objective entities such as “humans”, “animals”, “plants”, “container metaphors” and “objects.” Furthermore, although the poets in some cases used similar metaphors in accordance with their literary traditions, linguistic conventions, and cultural roots, they drew on such cognitive mechanisms as extending, negating and combining, while deviating from some linguistic rules, to create innovative images and contribute to the distinction of their conceptualizations.