چکیده:
چکیده مساله و هدف: روند نارضایتی شهروندان از مدیریت خدمات شهری بالا، مشارکت شهروندان اندک و تئوری یا مدل متناسب با دیدگاه های شهروندان ذینفع برای آن ارائه نشده است. هدف این پژوهش داده بنیاد، استخراج مؤلفه ها و ارائه یک مدل مدیریت مشارکتی خدمات شهری با رویکرد راهبردی توسعه اجتماعی محله ای PLSD است. روش شناسی: در این پژوهش کیفی داده بنیاد (گراندد تئوری) اعضای جامعه هدف با دو تکنیک نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری مبتنی بر معیار انتخاب شدند. تعداد اعضای جامعه براساس تکنیک اشباع مشخص شد لیکن بنا به نظر سفارش دهنده طرح پژوهشی تا یکصد نفر افزایش یافت. جامعه هدف سه گروه بودند: سه گروه از شهروندان- هیأت علمی دانشگاهها، ارباب رجوع، کارشناسان و مدیران ذیربط خدمات شهری در شهرداری. هر سه نوع اعتبار توصیفی، تفسیری و تئوریک و قابلیت اعتماد پژوهش احرازگردید. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه ساختیافته حاوی 11پرسش بازپاسخ بود که طی سه ماه به صورت حضوری توسط اعضای تیم پژوهش انجام شد. نتایج : تعدادیکصد وشصت مضمون، استخراج و به سیزده مضمون اصلی تجمیع و تقلیل داده شدند. از تحلیل آنها تعداد هفت یافته به دست امد که مبنای طراحی دو مدل مدیریت مشارکتی خدمات شهری تعیین - تحلیل شدند. دو مدل مکمل ، اولی «گروه شهروندی- محور» و دومی براساس رویکرد راهبردی محله - محور PLSD طراحی و ارائه شد. واژههای کلیدی: مدیریت مشارکتی خدمات شهری، رویکرد PLSD، تکنیک PCM، مدل سازی .
Problem and Objective: The trend of dissatisfaction of citizens about C.S.M (City Service Managing) is increasing, but participating of citizens in low and there is not a functional Theory of model for it. The objective of this survey is exploring the components and providing a model for C.S.M based on PLSD strategic approach. Methodology: in this grounded theory the members of target community was selected through two techniques: targeted sampling and criteria-based sampling. The number of sample society members is determined via saturation technique. The members were three groups: faculty members, municipality clients, municipality administrators. The data has been collected via interview. The descriptive, theory and interpretative validities and trust ability has been confirmed. Results: the 160 themes have been extracted and then Reduced and aggregated to 13 mail themes. These main Themes have been analyzed and lead to seven results. Based on these results two models - based on local community and citizen's group- have been provided.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش داده بنياد، استخراج مؤلفه ها و ارائه يک مدل مديريت مشارکتي خدمات شهري با رويکرد راهبردي توسعه اجتماعي محل هاي PLSD است .
اساس اين رويکرد افزايش بهره وري مديريت خدمات شهري با بهبود زيرساخت اجتماعي - اقتصادي محله هاي شهر است .
اين فهم ، هدف اين پژوهش را که شناسايي و احصاي مؤلفه هاي مديريت خدمات شهري و دسته بندي آن ها با ديدگاه مشارکت افزايي و رويکرد راهبردي محله محور است مقبول و حتي ضروري جلوه ميدهد.
بعد سؤال محوري پژوهش ، فرموله شد(چگونه ميتوان براي پياده کردن مديريت مشارکتي خدمات شهري و افزايش مشارکت و رضايتمندي شهروندان ، يک مدل طراحي کرد؟) براساس سؤال محوري، سؤالات مصاحبه ساختار يافته ، طراحي گرديد.
نتيجه ٤: واحد تحليل شهروندان ناراضي از کميت و کيفيت خدمات شهري «گروه شهروندان » است [شهروندان ناراضي هفت گروه اند]، لذا مدل سازي مشارکت افزايي شهروندان مثل مدل مديريت افراد ناراضي – ذکر شده در مباني نظري اين پژوهش - براساس گروه بندي شهروندان انجام شد.
نتيجه اينکه مدل سازي ميتواند يا بايد بر اساس واحد گروه هاي شهروندان و محله هاي شهر باشد لذا بر اساس اين دو واحد تحليل ، دو مدل مديريت خدمات شهري، طراحي شده است .
مدل مشارکت افزايي مديريت خدمات شهري (مبتني بر گروه هاي شهروندان ) منابع 1.
Evaluation of urban management performance based on citizen satisfaction with municipal services in city of Tehran: Case studies: Areas 1 and 11in Tehran.
Measuring citizens' satisfaction with municipal performance, Case Study of City of Izeh, Urban Ecology Research Bi-annual 6, 1(11), 394, 34-21.