چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد (50=N) تشکیل میدادند و نمونۀ آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ مدیریت دانش (لاوسون، 2003) و خلاقیت (رندسیپ، 1979) استفاده شد. اعتبار پرسشنامهها با بـهرهگیری از نظرات اصلاحی اساتید مدیریت و برنـامهریزی رشتۀ تربیتبدنی تعیین گردید و پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (90/0=α) و (92/0=α) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان رابطۀ مثبت و معناداری (001/0=P ، 733/0=r) وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای ایجاد دانش (014/0=P ، 423/0=r)، جذب دانش (002/0=P ، 62/0=r)، سازماندهی دانش (024/0=P ، 391/0=r)، ذخیره دانش (001/0=P ، 553/0=r)، انتشار دانش (003/0=P ، 796/0=r) و کاربرد دانش (001/0=P ، 652/0=r) با خلاقیت رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد. از طرفی نتـایج تحلیل رگرسیون نشان داد که انتشار دانش، واجد شرایط پیشبینی خلاقیت میباشد. نتیجهگیری: با توجه به این که مدیریت دانش نقش بسزایی در بهبود خلاقیت کارکنان دارد، مسئولین سازمانهای ورزشی باید به دنبال رفع موانع و فراهم کردن بستر اسقرار مدیریت دانش در سازمانها باشند و به نیروی انسانی که نقش اساسی در بهبود عملکرد سازمان دارد، بیش از گذشته توجه نمایند.
Objective: The aim of this study was to analyze the relation between Knowledge Management and employees Creativity in Physical Education Organization of Ferdowsi University of Mashhad.
Methodology: The statistical population of this study was all the employees members of the physical education organization of Ferdowsi University of Mashhad (N=50) and the size of the population were selected as, the size of the sample. For gathering data, two standard questionnaires, driven from knowledge management (Lowson, 2003) and creativity (Randsepp, 1979) were used. Validity of questionnaires was achieved through considering the comments of professors of management and planning in physical education course and by using Cronbach’s alpha test the reliability of knowledge management and creativity questionnaires were found to be 0.90 and 0.92, respectively. The research method is correlational and has been done through field method. Descriptive scales and Kolmogorov-Smirnov statistical tests, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data.
Result: The results of correlation test indicated that there is a positive and significant relation (r=0.733, P=0.001) between Knowledge Management and Creativity. Furthermore between components knowledge creation (r=0.423, P=0.014), the absorption of knowledge (r=0.62, P=0.002), the knowledge of organization (r=0.391, P=0.024), the knowledge of stored (r=0.553, P=0.001), the knowledge of Publication (r=0.796, P=0.003), the knowledge of application (r=0.652, P=0.001) with creativity and positive and significant relationship was observed.
Conclusion: Furthermore the results of regression analysis showed that knowledge publication is expected to qualify creativity. As regards that knowledge management has a significant role in improving employees creativity, the sports responsible should seek to remove barriers and provide the settlement context of knowledge management in organizations are and labor organizations have a role in improving performance over the past drawn attention.
خلاصه ماشینی:
لذا با توجه به اهميت موضوع مديريت دانش و خلاقيت در سازمان ها، به ويژه سازمان هاي خدماتي همچون سازمان هاي ورزشي که در داخل دانشگاه ها مشغول فعاليت هستند و به طور مستقيم با دانشجويان بسياري در ارتباط ميباشند، پژوهشگران بر آن شدند تا رابطۀ اين دو عامل را در اداره کل تربيت بدني دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان سازمان اصلي متولي ورزش دانشگاه 1 - Shalley and Gilson 2 - Wall 3 - Parise 4 - Montana and Charnov 5 - Fugate 6 - Chung and Ching 7 - Hind 8 - Whittom and Roy 9 - Rahimi 10 - Lia and Lin 11 - Özbağ 64 که عملکرد آن در کليۀ ابعاد ورزش در جامعه دانشجويان تأثيرگذار است و عملکرد آن زمينه ساز دست يابي به اهداف تربيت بدني و ورزش به خصوص در بخش دانشگاهي ميشود، بسنجد.
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل فرضيه هاي اين پژوهش نشان داد بين مديريت دانش با خلاقيت کارکنان رابطۀ مثبت و معناداري (٠٠٠١=P ، ٠٧٣٣=r) وجود دارد.
بين ايجاد دانش با خلاقيت کارکنان رابطۀ مثبت و معناداري (٠٠١٤=P ، ٠٤٢٣=r) وجود داشـــت که با نتايج پژوهش ابزري (١٣٨٤) و نيازآذري (١٣٩٠) همخواني دارد.
بين سازماندهي دانش با خلاقيت کارکنان رابطۀ مثبت و معناداري (٠٠٢٤=P ، ٠٣٩١=r) وجود داشت که با نتايج پژوهش کرمان اقريشــي (١٣٨٤) نيازآذري (١٣٩٠) و پاريز (٢٠٠٧) همخواني دارد.
بين کاربرد دانش با خلاقيت کارکنان ، رابطۀ مثبت و معناداري (٠٠٠١=P ، ٠٦٥٢=r) وجود داشـــت که با نتايج پژوهش اورزمزدي (١٣٨٦)، شـــجاعي (١٣٨٧) و نيازآذري (١٣٩٠) همخواني دارد.