چکیده:
امروزه موفقیت و استمرار حیات هر سازمانی به مهارت و میزان دانش کارکنان وابسته است. ازاینرو، یکی از راههای ارتقای دانش و مهارت کارکنان، یادگیری سازمانی است. درنتیجه هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هوش فرهنگی انگیزشی بر یادگیری سازمانی با تبیین نقش میانجی سرمایه اجتماعی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان سازمانهای دولتی در شهر کرمان بود. برای بهدستآوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران استفاده شد و برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن ازطریق روایی صوری و سازه و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده از پرسشنامه و نمونه آماری از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که هوش فرهنگی انگیزشی بر سرمایه اجتماعی (سرمایه ساختاری، سرمایه ادراکی و سرمایه ارتباطی) تأثیر مثبت معنیداری دارد. سرمایه ادراکی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی نیز بر یادگیری اکتسابی تأثیر مثبت معنیداری دارد. همچنین یادگیری اکتسابی تأثیر مثبت و معنیداری بر یادگیری اکتشافی دارد. علاوهبراین، یافتهها مؤید این است که سرمایه ادراکی ازطریق سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی به بهبود یادگیری اکتسابی در سازمانهای دولتی شهر کرمان میانجامد.
Today, the success and survival of any organization depends on the level of knowledge and skill of the employee. One way to increase the knowledge and skills of staff is organizational learning. The purpose of this study was to investigate the effect of motivational cultural intelligence on organizational learning by explaining the role of social capital. The employee of public organization in Kerman city were consisted the research population. Random sampling method and Cochran formula were used for obtaining a sample. The standard questionnaire was used as a tool for collecting required data which its validity and reliability were examined through the content validity and Cronbach's alpha, respectively. LISREL software and structural equation modeling was used for data analysis. The findings showed that motivational cultural intelligence has a significant positive effects on the social capital (structural capital, cognitive capital and relational capital). Structural capital, cognitive capital and relational capital has a significant positive effect on exploitative learning. Also, exploitative learning a significant positive effects on exploration learning. The results also show that cognitive capital through structural capital and relational capital will help to better utilize exploitative learning in public organization in Kerman.
خلاصه ماشینی:
درنتيجه هدف از پژوهش حاضر، بررسي تأثير هوش فرهنگي انگيزشي بر يادگيري سازماني با تبيين نقش ميانجي سرمايه اجتماعي است .
مسئله اي که باعث شد اين تحقيـق در سـازمان هـاي دولتـي شـهر کرمان انجام شود، عدم اطـلاع و شـناخت کـافي از ميـزان هـوش فرهنگـي انگيزشـي، سـرمايه اجتمـاعي و يادگيري سازماني بود که باعث مشکلات عديده اي در نحوه برخود با منابع انساني و حتـي عـدم اثربخشـي آموزش ها و برنامه هاي توسعه کارکنان شده است .
باتوجه به اهميت سازمان هـاي دولتـي در پيشـرفت کشـور، پـژوهش حاضر با هدف نشان دادن تأثير هوش فرهنگي انگيزشي بر يادگيري سازماني سازمان هاي دولتي انجام شـده است و درپي پاسخ به اين سـؤال اسـت کـه آيـا هـوش فرهنگـي انگيزشـي در ارتقـاي يـادگيري سـازماني سازمان هاي دولتي در شهر کرمان ازطريق ابعـاد سـرمايه اجتمـاعي (سـرمايه سـاختاري، سـرمايه شـناختي و سرمايه رابطه اي) تأثيرگذار است ؟ پيشينه نظري پژوهش در اين قسمت به بررسي ادبيات مربوط به متغيرهاي پژوهش پرداخته شده است .
177 بحث و جمع بندي اين پژوهش با هدف مطالعه و بررسي تأثير هوش فرهنگي انگيزشي بر يادگيري سازماني با تبيين نقـش ميانجي سرمايه اجتماعي در سازمان هاي دولتي شهر کرمان انجام شد.
هوش فرهنگي انگيزشي و سرمايه اجتمـاعي بـه سـازمان هـاي دولتـي در افـزايش يـادگيري سازماني کمک ميکند و بينش هاي جديدي درمورد نحوه توسعه يادگيري در اين سازمان ها، ارائه ميدهد.
Examining social capital, organizational learning and knowledge transfer in cultural and creative industries of practice.
The mediating effect of ambidextrous knowledge strategy between social capital and innovation of cultural tourism clusters firms.