چکیده:
هدف : هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین هوش با یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه آماری به روش تمام شمار و برابر کل جامعه آماری (70نفر) در نظر گرفته شد. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (٢٠٠٣)، (90/0=α) و یادگیری سازمانی دیان نیفه (2001)، (92/0=α) انجام شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی وآمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، و دو رشتهای نقطهای، کلوموگروف اسمیرنوف، و رگرسیون دو متغیره) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد، بین هوش سازمانی و ابعاد آن (بینش استراتژی، چشمانداز مشترک، اتحاد و توافق، جرات و شهامت، کاربرد دانش و فشار عملکرد، میل به تغییر) با یادگیری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین شاخص هوش سازمانی، 69% از واریانس شاخص یادگیری سازمانی را تبیین کرد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که توسعه ابعاد هوش سازمانی در سازمان ها قدرت یادگیری سازمانی را افزایش خواهد داد.
Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between Organizational intelligence and organizational learning In Youths and Sport general administration of khorasan Razavi province.
Methodology: The method of the research was descriptive - correlation. Statistical sample was equal to statistical population (N=n), after collecting the questionnaires, 63 questionnaires were analyzed. For data collection two instruments were used: Organizational intelligence Albrecht (2003), and Organizational learning Neefe (2001), that their validity was confirmed by experts. The reliability of the questionnaires were approved by using Cronbach's alpha reliability test (α1= 0.9 and α2= 0.92). For data analyses, appropriate descriptive and inferential statistics (like: Pearson correlation, spearman, point by serial, Kolmogorov Smirnov test, two variants regression) were used.
Results: The results indicated that there was a significant relationship between OI and its dimensions with organizational learning. OI can predict 59% of organizational learning variance.
Conclusion: The results showed that the OI development can enhance the organizational learning abilities in the organization. The applying knowledge in organization can be correlated with organizational learning in Youths and Sport general administration of khorasan Razavi province and organizational intelligence can be a good predictor for organizational learning.
خلاصه ماشینی:
جمال زاده و همکاران (١٣٨٨) در پژوهش خود نتيجه 1 - Albrecht 2 - Organizational Intelligence (OI) 3 - Akgun 4 - Allen 117 گرفتند که بين ابعاد هوش سازماني با يادگيري سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد، و از ميان مؤلفه هاي هوش سازماني مؤلفه ميل به تغيير بيشترين همبستگي را با يادگيري سازماني دارد.
نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که بين اين دو متغير ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد (٠/٠١= P ،٠/٧٦= r )، همچنين بين يادگيري سازماني و ابعاد هوش سازماني رابطه معناداري وجود دارد؛ که بين بعد بينش استراتژيک (٠٦٢٩=r)، بعد سرنوشت مشترک (٠٦٠٣=r)، بعد تمايل به تغيير (٠٧٣٩=r)، بعد جرأت و شهامت (٠٦٦٧=r)، بعد اتحاد و توافق (٠٦٣٨=r)، بعد کاربرد دانش (٠٧٦٥=r) و بعد فشار عملکرد (٠٦٣٨=r) برقرار است (٠/٠١ = P) ( جدول .
همچنين کاربرد دانش در بين ابعاد هوش سازماني کم ترين ميانگين را به دست آورد، اين يافته با تحقيق جمال زاده و همکاران (١٣٨٨)، هم خواني دارد.
يافته هاي اين پژوهش نشان دهندة ارتباط مثبت و معنادار بين سابقه کار با هوش سازماني کارکنان اداره کل تربيت بدني خراسان رضوي است .