چکیده:
پژوهش کاربردی حاضر با هدف یافتن معیارهای ارزیابی وبلاگهای کتابداری و اطلاعرسانی ایران با استفاده از روش پیمایشی- تحلیلی و در برخی مراحل با روش وبسنجی، به ارزیابی 107 وبلاگی که حداقل یک پست طی 6 ماه آغاز سال داشتهاند، پرداخته است. این وبلاگها از مجموع 222 وبلاگ ثبتشده تا تاریخ 26 خرداد 1389 در راهنمای وبلاگهای ایران، انتخاب شده است. در این پژوهش براساس استفاده از متون مرتبط با حوزه وبلاگ، نظر کارشناسان و معیارهای ارزیابی وبسایتها، سیاههای تدوین شد که پس از مراحل استانداردسازی، جهت ارزیابی وبلاگهای جامعه مورد مطالعه بهکار گرفته شد. در نهایت، یک سیاهه وارسی مشتمل بر 23 معیار جهت ارزیابی وبلاگها تهیه شد. در پایان، پیشنهاد میشود از سیاهه استانداردشده پژوهش برای داوری در جشنوارههای انتخاب وبلاگهای برتر استفاده شود.
Aim of this applied research was to extract evaluation criteria of Iranian LIS (Library and Information Science) weblogs. Current research using analytical-survey method and in some stages Webometrics methods evaluated 107 sample weblogs. These weblogs were selected from 222 weblogs that had been submitted in directory of ILIS weblogs. This research made a checklist using literature review, expert's attitude and evaluation criteria of websites. This checklist was used for evaluation sample weblogs after standardizing. Finally a checklist was prepared that included 23 factors for evaluation and ranking of ILIS weblogs.. Finally, current research has suggested that this checklist can be used for judgment in carnivals of chosing top weblogs.
خلاصه ماشینی:
در انتها نيز به بررسي مفهوم اجتماع پيوسته مي پردازد و پاسخي براي اين پرسش پيدا نمي کند که وبلاگ ها چگونه فرهنـگ مـا را تغييـر مـيدهنـد؟ وي دليل ناکامي خود را در اين مي داند که نبايد بـه ايـن زودي بـه داوري وسـيع در مـورد وبـلاگ هـا نشست که اين پديده چگونه بر فرهنگ بشر تأثيرگذار است ؟ (٢٠٠٢ Villa) کلايد در تحقيق خود با عنوان " وبلاگ هاي کتابخانه ها" با اسـتفاده از موتورهـاي کـاوش و راهنماهاي اينترنتي، تعداد ٥٥ وبـلاگ کتابخانـه اي را در سـه کشـورآمريکـا و انگلسـتان و کانـادا شناسايي نمود و با استفاده از فنون تحليل محتوا به مطالعه آنها پرداخت .
پژوهش هاي انجام شده در ايران کرمي (١٣٨٥) در قالب مقاله اي پژوهشي به بررسي وبلاگ هاي کتابداري ايراني و نقش آنها در اطلاع رساني به جامعه کتابداري ايراني پرداخته اسـت .
اصنافي و مرادي (١٣٨٦) در پژوهشي بـا عنـوان "نگـاهي بـه وبـلاگ هـاي کتابـداري ايـران : پيمايشي با استفاده از روش وب سنجي "دست به ارزيابي وبلاگ هاي کتابـداري ايـران زده انـد کـه البته فقط مسأله پيوند وبلاگ ها را در مبحث ارزيابي وبلاگ ها، حائز اهميت دانسته اند.
معيارهاي ارزيابي وبلاگ هاي کتابداري و اطلاع رساني به ترتيب ضريب درجه اهميت هر معيار (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس سياهه مندرج در جدول ٢، در بخش تجزيه و تحليـل داده هـا، تمـامي وبـلاگ هـاي جامعه آماري مورد مطالعه قرار گرفتند.
جالب است که نتايج اين پژوهش بسيار شبيه نتايج پژوهش اصـنافي و مـرادي (١٣٨٦) اسـت که ارزيابي وبلاگ هاي کتابداري ايران را فقط از نظر مجموع پيوندها مورد مطالعـه قـرار داده انـد.