چکیده:
امروزه تحقیقات کمی به ارزیابی طرحهای دادهکاوی در زمینه حل مشکلات سازمانی پرداختهاند. یک دادهکاو موفق به دنبال حل یک مسأله تجاری تعریف شده است. برای اینکه نتایج دادهکاوی، کاربردی و در عمل قابل -استفاده باشد، دادهکاو باید این نتایج را برای افراد اهل کسب و کار شرح دهد. فرآیند تعاملی بین دادهکاو و افراد درون حوزه کسب و کار، در واقع یک فرآیند تسهیم دانش است. در این تحقیق با ارائه یک چارچوب، تأثیر تصمیمگیرندگان سازمانی بر فرآیند و نتایج دادهکاوی بررسی گردید. با بررسی مبانی نظری موضوع، عوامل حیاتی موفقیت طرحهای دادهکاوی شناسایی شد و نقش تصمیمگیرندگان سازمانی در هر یک از گامهای دادهکاوی مورد بررسی قرار گرفت. سپس، چارچوب مفهومی تأثیر تصمیمگیرندگان سازمانی بر موفقیت فرآیند دادهکاوی تدوین شد. براساس نظرات خبرگان، چارچوب پیشنهادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت، چارچوب نهایی تأثیر تصمیمگیرندگان سازمانی بر موفقیت فرآیند دادهکاوی ارائه گردید. تحلیل نظرات خبرگان نشان داد که با تسهیم دانش نتایج دادهکاوی با تصمیمگیرندگان سازمانی، «یادگیری در عمل» و «اقدام یا درونیسازی» و «یادگیریزدایی (اجرا کردن)»، بهعنوان عوامل موفقیت طرحهای دادهکاوی حاصل میشوند. همچنین، نتایج بررسی اهمیت بازخورد تصمیمگیرندگان بر روی گامهای دادهکاوی نشان داد که گرفتن بازخورد از تصمیمگیرندگان میتواند بیشترین تأثیر را بر روی گام «استخراج دانش و نمایش مدل» و کمترین تأثیر را بر گام «پاکسازی و پیشپردازش داده» داشته باشد.
Currently, few studies deal with evaluation of data mining plans in context of solvng organizational problems. A successful data miner is searching to solve a fully defined business problem. To make the data mining (DM) results actionable, the data miner must explain them to the business insider. The interaction process between the business insiders and data miners is actually a knowledge-sharing process. In this study through representing a framwork, influence of organizational decision makers on data mining process and results investigated. By investigating research literature, the critical success factors of data mining plans was identified and the role of organizational decision makers in each step of data mining was investigated. Then, the conceptual framework of influence of organizational decision makers on data mining process achievement was designed. By getting expert opinions, the proposed framework was analyzed and evantually designed the final framework of influence of organizational decision makers on data mining process achievement. Analysis of experts opinions showed that by knowledge sharing of data ming results with decision makers, "learning", "action or internalization" and "enforcing/unlearning" will become as critical success factors. Also, results of examining importance of decision makers' feedback on data mining steps showed that getting feedback from decision makers could have most influence on "knowledge extraction and representing model" step and least on "data cleaning and preprocessing" step.
خلاصه ماشینی:
تحليل نظرات خبرگان نشان داد که با تسهيم دانش نتايج داده کاوي با تصميم گيرندگان سازماني، «يادگيري در عمل » و «اقدام يا درونيسازي » و «يادگيري زدايي (اجرا کردن )»، به عنوان عوامل موفقيت طرح هاي داده کاوي حاصل ميشوند.
داده کاوي يک موضوع بين رشـته اي اسـت ;a١٩٩٦ Fayyad, Piatetsky-Shapiro, and Smyth) (١٩٩٨ Simoudis ;٢٠٠٩ Li and Zhang ;٢٠٠٥ Wang ;٢٠٠٥ Chen and Liu کـه رويکردهـا و فّناوري ها وروش شناسي هاي مختلفي را درون خود جاي داده اسـت تـا قـادر بـه توسـعه و کشـف دانش جديد ونوآورانه باشد (b١٩٩٦ Fayyad, Piatetsky-Shapiro, and Smyth).
1. Data mining 280 بيشترمحققان بر روي مطالعه مدل يا الگوريتم داده کـاوي متمرکـز شـده انـد Li and Zhang) (١٩٩٧ Hand and Henley ;٢٠٠١ Han and Kamber ;٢٠٠٩، درحـالي کـه نتـايج داده کـاوي، زمـاني کاربردي و در عمل قابل استفاده هستند که داده کاو اين نتايج را براي افراد درون حوزه کسـب و کار شرح دهد (٢٠٠٨ Wang and Wang).
از آنجاکه دانش استخراج شـده از فرآينـد داده کـاوي در اختيـار تصميم گيرندگان سازمان قـرار مـي گيـرد تـا مشـکلات حـوزه کسـب و کـاري خـود را برطـرف سازند، لازم است تا به اهميت جايگاه اين تصميم گيرندگان در فرآيند داده کاوي پرداخته شود.
علاوه براين ١٤ عامل ، با بررسي بيشتر، سه عامل حياتي موفقيت جديد حاصـل از تسـهيم دانش نتايج داده کاوي با تصميم گيرندگان سازماني نيز دراين تحقيق شناسـايي شـدند و بـه عنـوان فرضيه هاي ١ و ٢و٣تحقيق قرار گرفته و آزمون شـدند.
International Journal of Business Intelligence and Data Mining 1 (1): 4-11.