چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات با میزان انگیزه، روزآمد شدن محتوای درسی کلاس، و جذابیت کلاس درس در سال تحصیلی 87-88، بهمنظور توانایی کاربرد مؤثر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در کلاس درس، تأثیر آن بر انگیزه مدرسان و فراگیران و روزآمد شدن مطالب درسی کلاس و بررسی مشکلات و چالشهای احتمالی در استفاده از آن و ارائه راهکار در برخورد با مشکلات تدارک دیده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه 274 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بهصورت تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و توصیفی پیمایشی و نیز براساس روش پژوهش، از نوع پژوهشهای همبستگی بوده است. جهت ابزار گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته که بهصورت چهره به چهره و دقیق پر شد، مشاهده و مصاحبه با اساتید که براساس آن، مشکلاتشان را در استفاده از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات بیان نمودند، استفاده شد. در بررسی نتایج این پژوهش، رابطه بین میزان استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات با روزآمد شدن محتوای کلاس درس، میزان جذابیت کلاس و سطوح میزان انگیزه آنان (کم، متوسط، زیاد)، طبق آزمون آنالیز واریانس یکطرفه ، فرض برابری متوسط میزان استفاده اعضای هیأت علمی از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در هر سه مورد رد میشود. بهعبارتی، اختلاف معنیداری (مثبت) بین آنها وجود دارد که بهترتیب کم به زیاد در تمام موارد بهصورت 1) کم، 2) متوسط، و 3) زیاد است.
The present paper aimed to study the relationship between usage rate of information and communication technology by faculty members of Ferdowsi University of Mashhad and motivation rate, updating of lesson content and attractiveness of classroom in academic year of 2008-2009 and to study the ability to use information and communication technology in the classroom effectively , its effects on motivation of teachers and learners and updating of lesson content and to investigate possible difficulties and challenges in its usage and to suggest a course of action. Statistical universe studied was selected 274 members of faculty of Ferdowsi University using random-stratified sampling with proper assignment. Considering purpose of the paper, it was applied research and descriptive survey and concerning methodology it was correlation research. A researcher-built questionnaire was filled as face to face and precisely an interview in which professors expressed their problems in usage of information and communication technologies were used as a data collection tool. The results showed that the relationship between usage rate of information and communication technology by faculty members of Ferdowsi University of Mashhad and updating lesson content, attractiveness of class and their motivation level (low, medium, high) according to one-sided variance analysis, the assumption of average equality of usage rate of information and communication technology by faculty members was rejected in all three cases. In other words, there was a significant difference (positive) between them, in ascending order were as low, medium and high.
خلاصه ماشینی:
در عصر پيشرفت و فّناوري ، براي اينکه از ساير کشورها عقب نمـانيم بايد پا به پاي آنها در مسير علم براي رفاه و آسايش دنيوي و اخروي گام برداريم و توجه بـه رابطـه بين ميزان استفاده اعضاي هيئت علمي دانشگاه فردوسي مشهد از فّنـاور ي اطلاعـات و ارتباطـات بـا ميزان انگيزه ، روزآمد شدن محتواي درسي کلاس ، جذابيت کلاس درس ، و تربيت نيـروي انسـاني متخصص در دانشگاهها مي تواند نقطه عظيمت آموزش عالي به دنياي فّناوري اطلاعات و ارتباطات باشد.
٢. بيان مسأله اين پژوهش ، به منظور بررسي رابطه بين ميزان استفاده اعضاي هيئت علمي دانشگاه فردوسـي مشهد از فّناوري اطلاعات و ارتباطات با ميزان انگيزه آنان بـراي تـدريس ، روزآمـد شـدن محتـواي درسي کلاس ، و جذابيت کلاس درس شان انجام شده اسـت .
با توجه به اين فرايند، اين پژوهش به منظور بررسي رابطـه بـين ميـزان اسـتفاده اعضـاي هيئـ ت علمي دانشگاه فردوسي مشهد از فّناوري اطلاعات و ارتباطات با ميزان انگيزه آنـان بـراي تـدريس ، روزآمد شدن محتواي درسي کلاس و جذابيت کلاس درس شان ، جهت مشخص سـاختن موانـع و ارائه راهکارهاي مناسب بـراي اسـتفاده بهينـه از ايـن فّنـاور ي و آمـوزش مـؤثرتر آن در ايـن واحـد دانشگاهي انجام مي شود و نيازمند برنامه ريزي دقيق است .
رابطه بين ميزان استفاده اعضاي هيئت علمي دانشگاه فردوسي مشهد از فّناوري اطلاعات و ارتباطات (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٣ توزيع پاسخ دهنـدگان را برحسـب رابطـه بـين ميـزان اسـتفاده اعضـاي هيئـت علمـي دانشــگاه فردوســي مشــهد از فّنــاوري اطلاعــات و ارتباطــات بــا روزآمــد شــدن محتــواي درســي کلاس هاي شان نشان مي دهد.