چکیده:
پیشزمینه و هدف: ناتوانی یادگیری، از مهمترین مشکلات دوران مدرسه میباشد و کودکانی که دچار ناتوانیهای یادگیری هستند، اغلب در جریان تحصیل و یادگیری کنار میمانند. هدف این پژوهش مقایسهی پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی در شهر قائمشهر میباشد.
مواد و روش کار: روش پژوهش علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی میباشدکه به مرکز تخصصی وابسته به آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر (توانا) در سال تحصیلی 95-1394 مراجعه نمودهاند (97n=). از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 80 دانشآموز (40 دانشآموز دارای ناتوانی یادگیری و 40 دانشآموز عادی) با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای پردازش اطلاعات عمیق اسکئونبرگ و اسکیلدر و مهارتهای اجتماعی ماتسون استفاده شده است. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA) در سطح معنیداری 0/05P استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان دادکه دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری از لحاظ پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی نسبت به دانشآموزان عادی وضعیت نامطلوبتری دارند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش بین پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری با دانشآموزان عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین دانشآموزان عادی در مقایسه با دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری، از پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی بهتر و مناسبتری برخوردارند.
Background & Aims:
Learning disability is one of the most important problems in school life, and children with learning disabilities often stay away from the process of studying and learning. The purpose of this study was to compare the cognitive processing and social skills of students with learning disabilities and normal students in Ghaemshahr city.
Materials & Methods:
The research method is causal-comparative. The statistical population consisted of students with learning disabilities and normal students who referred to a specialist center affiliated to the education of Ghaemshahr city (Tavana) in the academic year 2015-2016 (n = 97). From this statistical population, a sample of 80 students (40 students with learning disabilities and 40 normal students) was selected through multistage random sampling. To measure the variables studied, we used the Schoenberg and Skilder Deep Intelligence Inventory and Matsun Social Skills Questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of variance MANOVA) at a significant level of P
Results:
The results of the analysis showed that students with learning disabilities have a more unfavorable situation in terms of cognitive processing and social skills than normal students.
Conclusion:
According to the research findings, there is a significant difference between cognitive processing and social skills of students with learning disabilities with normal students. As well as, normal students have better and more favorable cognitive processing and social skills than students with learning disabilities.