چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی آثار فعالیتهای وقفهای (استراحت با چشمان باز، گوش دادن به موسیقی، انجام بازی ویدئویی فعال) بر حافظهکاری و توجه انتخابی دانشآموزان دختر انجام شد. در پژوهش نیمه تجربی حاضر که با طرح اندازهگیری مکرر انجام گرفت، 36 دانشآموز دختر متوسطه اول در سال تحصیلی 99-98 به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند شرکت کردند. برای سنجش حافظهکاری و توجه انتخابی به ترتیب از تکالیف اِن-بک و استروپ استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با سنجش مکرر توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس در سطح معناداری 05/0≥p انجام شد. یافتههای حاضر نشان دادند در تکلیف اِن-بک بعد از انجام سه وقفه تفاوت معناداری وجود دارد. مقایسههای جفتی حاکی از آن بود که اجرای تکلیف اِن-بک بعد از وقفه استراحت با چشمان باز بهتر از دیگر وقفهها بود. در تکلیف استروپ بعد از فعالیتهای وقفهای تفاوت معنادار نبود. نتایج حاضر نشان داد ایجاد وقفههای متفاوت تنها بر عملکرد حافظهکاری و نه عملکرد توجه انتخابی دانشآموزان دختر تأثیر متفاوتی دارد. در این راستا، وقفۀ استراحت با چشمان باز باعث بهبود عملکرد حافظه کاری میشود.
The present study was designed to evaluate the effects of break activities (open eye rest, listen to music, playing active video game) on the working memory and selective attention of female students. The semi experimental research conducted with the repeated measures design. 36 high school female students that involved to education in 98-99 were selected via convenient and purposefully manner. Measuring working memory and selective attention was done by using N-back and Stroop tasks and data were analyzed using repeated measure ANOVA by SPSS software at significant level p≤0.05. The results showed that there was significant difference in n-back test after break activities. Pairwise comparisons indicated that the n-back task after eye-open rest was better than other breaks. Furthermore, results showed that there was no significant difference in selective attention. The present findings show that different breaks have a different effect on only working memory performance and not on selective attention. According to that, open-eye rest break improves the working memory performance.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي استراحت ، موسيقي و بازي هاي ويديويي فعال بر کارکردهاي اجرايي دانش آموزان دختر Effects of Rest, Music and Active Video Games on Executive Functions in Female Students سارا سلطاني فر Sara Soltanifar * رسول عابدان زاده Rasool Abedanzadeh ** اسماعيل صائمي Esmaeil Saemi *** TAhbesptrreasecntt study is to evaluate the effects of break اين پژوهش با هدف بررسي آثار فعاليت هاي وقفه اي (استراحت با چشمان ,resting with eyes open, listening to music)activities باز، گوش دادن به موسيقي و انجام بازي ويديويي فعال ) بر حافظۀ کاري و playing active video game( on working memory andتوجه انتخابي دانش آموزان دختر انجام شده است .
فعاليت هاي وقفه اي ، حافظۀ کاري ، توجه انتخابي Keywords: Break Activity, Working Memory, Selective Attention.
در اين صورت ، متوقف کردن تلاش هاي تکليف به طور موقت و استفاده از فعاليت وقفه اي براي تکميل منابع مي تواند به کاهش واکنش هاي بار منفي و نيازهاي تکليف کمک کند (ميجمن و مولدر، ١٩٩٨)؛ بنابراين ، با توجه به مکانيسم هاي اثرگذاري متفاوت انواع وقفه ها و همچنين وجود فرايندهاي زيربنايي متفاوت بين کارکردهاي اجرايي، ضرورت اجراي پژوهش حاضر براي بررسي تأثير سه فعاليت وقفه اي متفاوت بر حافظۀ کاري و همچنين ديگر کارکرد اجرايي توجيه مي شود؛ زيرا پيش بيني مي شود چنين فعاليت هاي وقفه اي ، متفاوت با انحراف ذهن مرتبط باشند.
Differential Effects of Wakeful Rest, Music and Video Game Playing on Working Memory Performance in the N-Back Task.