چکیده:
رسانه ای شدن علم را می توان فرایند توجه فزاینده رسانه ها به علم از سویی و
پیش بینی ملاک های رسانه ای در علم برای مشروعیت بخشی به علم با استفاده از
ارتباط عمومی از سوی دیگر تعریف کرد. در این فرایند سه دسته کنشگر اصلی؛ یعنی
نقش دارند و تعاملات بین این سه دسته در فرایند » عموم « و » روزنامه نگاران « ،» دانشمندان «
رسانه ای شدن منجر به چارچوب بندی علم در رسانه ها می شود. در این مقاله با طرح سه
ویژگیهای کنشگران اصلی ارتباطات علم و « ،» معنای رسانهای شدن علم « پرسش درباره
چگونگی شکلگیری چارچوبهای رسانهای علم در جریان روابط « و » روابط میان آنها
تلاش شده تا ضمن پاسخ به این پرسش ها، مدلی مفهومی برای تبیین ،» میان کنشگران
چگونگی چارچوب بندی علم در رسانه ها ارائه شود
Medialization of science could be defined as “an increasing media attention for scientific issues and an increasing orientation of science towards the media.” There are three key actor include scientists, journalists and public which their interactions in this Process shape Media frames. In this Paper we tried to answer three main questions about “meaning of medicalization of science”, “characteristics of science communication key actors and their interactions” and “ how media frames are reconstructed during the Interactions between these Key role Players.” Finally, we provide a conceptual model to explain how media frames are reconstructed in this process
خلاصه ماشینی:
در ايـن مقالـه بـا طرح سه پرسش دربارة «معناي رسانه اي شدن علـم »، «ويژگـي هـاي کـنش گـران اصـلي ارتباطات علم و روابط ميان آنها»، و «چگونگي شکل گيـري چـارچوب هـاي رسـانه اي علم در جريان روابط ميان کنش گران »، تلاش شده ضمن پاسخ به اين پرسش ها، مـدلي مفهومي براي تبيين چگونگي چارچوب بندي علم در رسانه ها ارائه شود.
در گذشته ، چنين تصـور مـي شـد کـه علـم داراي مرزبنـدي هـايي مشـخص بـا سـاير بخش هاي جامعه اسـت و جامعـۀ علمـي بـه دور از هيـاهوي زنـدگي اجتمـاعي و سياسـي ، سرگرم مطالعات خود مي باشد و از اين رو بازنمايي علم در رسـانه هـا چيـزي بـيش از ارائـۀ دستاوردهاي علميِ کاربردي يا به شگفتي واداشتن مخاطـب بـا نمـايش هـاي خـارق العـاده نيست (١٩٩٥ Nelkin).
زمـاني که يک حوزة علمي در رسانه ها مطرح شده يا فراتر از آن ، وارد گفتگوي روزمرة عموم يا عرصه هاي سياست ، مذهب ، اخلاق و امثال آنها مي شود، يعني به اصطلاح متکثر شـده و بـا حوزه هايي خـارج از علـم پيونـد مـي يابـد، ماهيـت آن تغييـر کـرده و چـارچوب اوليـۀ آن تحريف مي شود؛ فراينـدي کـه در برخـي مـوارد، علـم را بـه ابـزاري ايـدئولوژيک تبـديل مي کند.
اين مقاله با بررسي ادبيات نظري و پژوهش هاي مهم اين حوزه تلاش مي کنـد فراينـد برساخت علم در رسانه ها را در تعامل کنش گران اصلي ارتباطات علم تبيين نمايد و به ايـن منظـور، در پـي پاسـخ بـه سـه سـؤال اصـلي اسـت : رسـانه اي شـدن علـم بـه چـه معناسـت ؟ کــنش گــران اصــلي ارتباطــات علــم چــه ويژگــي هــايي دارنــد و چــه روابطــي ميــان آنهــا حکم فرماست ؟ و روابط ميان کنش گـران اصـلي چگونـه بـه شـکل گيـري چـارچوب هـاي رسانه اي علم منجر مي شود؟ ٢.