چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مهارت های ارتباطی کتابداران و شناسایی عوامل موثر بر آن انجام شده است.
روششناسی: روش این پژوهش پیمایشی و از پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، همه کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه فردوسی مشهد میباشد.
یافته ها: مهمترین عوامل موثر بر تعامل بین فردی از دیدگاه کتابداران ابتدا عوامل سازمانی و پس از آن عوامل محیطی، فردی و فرهنگی است. همچنین بین متغیرهای "میزان تحصیلات" و "تجربه" کتابداران با میزان برخورداری آنان از مهارتهای ارتباطی رابطه معناداری وجود ندارد. افزون بر آن، وضعیت برخورداری کتابداران از مهارتهای ارتباطی در حوزههای تحصیلی چهارگانه دانشگاه (علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، و کشاورزی)، در یک سطح بوده و تفاوت معناداری در این رابطه مشاهده نشد. در پایان توصیههایی برای توسعه مهارت های ارتباط بین فردی در میان جامعه کتابداران داده شده است.
Purpose: This research aimed to study the status of communication skills of librarians and effective factors in this field.
Method: A questionnaire was used in this survey for collecting data. Research population consisted of the librarians at the libraries of Ferdowsi University of Mashhad.
Findings: Findings showed that the most important factors in interpersonal communication from the point of views of librarians are firstly organizational and then environmental, personal and cultural factors. Also, there is no significant relationship between variables like "education" and "experience" with communication skills of librarians. Furthermore, findings show that the status of librarians' communication skills in all areas of study at Ferdowsi University of Mashhad is the same and there is no significant difference among them. At the end, some recommendations are mentioned for extension of interpersonal communication skills of librarians.
خلاصه ماشینی:
همچنين ، از ميان مهارت هاي ارتباطي کتابداران ، ميزان برخورداري از مهارت هاي غير کلامي تـأثير بيشـتري بـر کـاربر و مراجعـۀ وي بـه کتابخانـه دارد؛ همـان گونـه کـه در پـژوهش هـاي (١٩٩٥) Durrance; (١٩٩٧) Devries and Rodkewich و (١٩٩٨) Radford نيـز بدان اشاره گرديد.
با توجه به اينکه هدف اين پژوهش ، بررسي وضعيت مهارت هاي ارتباطي کتابـداران دانشگاه فردوسي مشهد و نظرسنجي از آنان دربارة مهم ترين عوامل مؤثر بر آن مي باشد، از روش پيمايشي و تحليل نظرات کتابداران بهره گرفته شده است .
بر اين اساس و بـا مراجعـه به متون و مباني نظـري موجـود در زمينـۀ مهـم تـرين عوامـل مـؤثر بـر تعامـل بـين فـردي و بهره گيري از پژوهش هاي پيشين مرتبط ، پرسشنامه اي محقق ساخته مشتمل بر ٣٤ گويـه کـه چهار دستۀ عوامل فردي ، سازماني ، محيطي ، و فرهنگـي را مـورد بررسـي قـرار مـي دادنـد، طراحي و در ميان کتابداران شاغل در کتابخانه هاي دانشـکده اي دانشـگاه در چهـار حـوزة علوم انساني و اجتماعي ، علوم پايه ، فني و مهندسي ، و کشاورزي توزيع گرديد.
ميانگين رتبه ها براي اولويت بندي مهم ترين عوامل مؤثر بر به کارگيري مهارت هاي ارتباطي (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که مشاهده مي شود، مهم ترين عوامـل مـؤثر بـر بـه کـارگيري مهـارت هـاي ارتباطي مناسب هنگام تعامل کتابداران با دانشجويان و به طور کلي تعامل بين فـردي ، ابتـدا عوامل سازماني و پس از آن عوامل محيطي ، فردي ، و فرهنگي مي باشند.