چکیده:
هدف: سازماندهی همواره با هدف تسهیل بازیابی اطلاعات و دانش رواج داشته است و برای نیل به این هدف نظامهای سازماندهی دانشی مختلفی ایجاد شدهاند. در دنیای امروز اقتصاد اطلاعات و اقتصاد دانشبنیان، مزیت رقابتی سازمانهاست و چون نظامهای سازماندهی دانش را میتوان از ارکان ایجاد صرفه اقتصادی بهشمار آورد، این مقاله در پی بررسی دو نظام سازماندهی دانش دهدهی دیویی به نمایندگی از نظامهای سنتی و نظام فوکسونومی به نمایندگی از نظامهای نوین، برای بررسی میزان صرفه اقتصادی هر یک برای کتابخانههاست.
روش: جامعه این پژوهش را 4800 عنوان پایاننامه یک کتابخانه دانشگاهی بود و روش آنرا روش تطبیقی-مقایسهای بر اساس فرمول ارزش اطلاعات و کتابخانهای بوده است. در این مقاله اطلاعات مالی و آمار و ارقام از طریق اطلاعات کتابداران و مسئولان مالی کتابخانه مدنظر در دسترس قرار گرفته است.
یافتهها: نظام فوکسونومی تا حدودی از نظام دیویی دارای صرفه اقتصادی بیشتری است.
Purpose: Information organization have been a way to facilitate information retrieval. Thus, different knowledge organization systems have been developed over the years. In today's world information and knowledge based economy are the competitive advantage of organizations, and since that knowledge organization systems are one of the pillars of the economy advantage, so this paper sought to investigate the two knowledge information systems: Dewey decimal system to represent the traditional systems and modern systems of representative Folksonomy, in economy advantage in libraries.
Methodology: The study sample of this paper is 4800 thesis of an academic library, and this research method is the comparative method, based on the value of information formula.
Results: The results of this study indicate that Folksonomy system is much more economical than Dewey system. This article is an original study has not been published before in any other publication. So Folksonomy is a economical knowledge organization system.
خلاصه ماشینی:
برچسب ، مهم ترين عنصر به کار رفتـه در فوکسـونومي بـه شـمار مـي رود و از طريـق همـين برچسب گذاري است که کاربران با منابع وبي مشـترک خـود بـا سـاير کـاربران وب آشـنا مي شوند، مي توانند از آنچه ديگران قبلاً بازيابي و برچسب گذاري کرده اند، مطلع شده و از آن استفاده کنند، به منـابع برچسـب هـاي جديـدي بدهنـد و يـا فهرسـتي از کليـدواژه هـاي ديگري را که مي توانند براي بازيابي منابع مورد نظر خود از آنهـا اسـتفاده کننـد، بـه دسـت آورند (نوروزي ١٣٨٨، ١٥٢-١٥٣).
در اين نوشته ، جامعه ها همان نظام هاي سـازماندهي دانـشِ بـه کـار رفته براي سازماندهي يک کتابخانۀ دانشگاهي است که در جامعۀ اول ، ارزش اطلاعـات بـا نظام سنتي سازماندهي اطلاعات دهدهي ديويي و در جامعـۀ دوم ارزش اطلاعـات بـا نظـام نوين سازماندهي اطلاعات ، رده بندي مردمي يا همان فوکسونومي است .
البتـه ، بـا توجـه بـه گستردگي منابع موجود در کتابخانۀ دانشگاهيِ مـد نظـر کـه بـه طـور تقريبـي از شـش مـاه گذشته به جاي نظام رده بنـدي ديـويي پيشـين از نظـام رده بنـدي مردمـي بـراي سـازماندهي پايان نامه هاي خود استفاده کرده ، اين کتابخانه پايگاهي از کليدواژه هاي به کار رفته توسـط کاربران در جست وجوي پايان نامه ها را گردآوري نموده و سپس ، کليـدواژه هـاي پرتکـرار را انتخاب و آنها را به منابع اطلاعاتي مـرتبط متصـل نمـوده (ايـن ارتبـاط بـر اسـاس ميـزان هم خواني محتوا با کليدواژه و بازيابي کاربران بـوده اسـت ) و بـه ايـن ترتيـب ، پايگـاهي از منابع اطلاعاتي با نظام رده بندي مردمي تشکيل داده است که بخشي از اين منابع پايان نامه ها بوده اند.