چکیده:
پژوهش حاضر باهدف مطالعه وبگاه دانشگاه شاهد از نظر سازگاری با استانداردهای ابردادهای (دابلینکور،مارک ایکس.ام.ال. و توصیفی شیءگرا) وابرچسبهای اچ.تی.ام.ال. انجام شده است. این تحقیق با روش وبسنجی و توصیفی صورت گرفته است و نمونه آماری شامل 291 صفحه از طبقههای مختلف وبگاه دانشگاه شاهد بوده است. نتایج حاکی از آن است که طراحان وبگاه دانشگاه شاهد، به ابربرچسبها با میانگین 2/168 حضور، بیشتراز استانداردهای ابردادهای اهمیت میدهند، این درحالی است که درهیچ یک از صفحات بررسی شده، استانداردهای ابردادهای حضوری نداشته اند. قدمت بیشتر ابربرچسبها از دلایل به کارگیری طراحان وبگاهها در طراحی صفحات وب است. نتایج حاکی از آن است که در طراحی وب گاه دانشگاه شاهد از استانداردهای ابردادهای به طور کلّی استفاده نشده و از ابر برچسبها به طور محدود استفاده شده است. کمتوجهی در استفاده از ابرداده و ابر برچسب میتواند ناشی از عدم شناخت طراحان وبگاهها از ساختار و اهمیت این عناصر باشد. بنابراین، بهرهگیری از نظر متخصصان علم اطلاعات که از استانداردهای ابردادهای و مزایای استفاده از آن آگاهی دارند، در طراحی و ویرایش صفحات وب توصیه میشود.
The present study has been conducted to study the Shahed Universitychr('39')s website in terms of compatibility with metadata standards (Dublin core, Mark XML. and descriptive object-oriented) and HTML meta tags. This study is a descriptive survey, and the purpose of the application is the analysis of web pages using a prepared checklist to determine the amount of presence of metadata elements. The statistics sample consists of 291 pages of various pages of Shahed university webpages. The results showed that the web designers of Shahed University have used more meta tags (mean 168.2 presence in webpages). However, in none of the pages reviewed, metadata standards are not present. Considering the antiquity of meta tags, little Attention in the meta tags and metadata can be caused by a lack of accurate understanding of the structures and importance of this elements in the process of indexing and organizing content by designers. Therefore, the use of information science expertschr('39') opinions that are aware of metadata standards and advantages of using them is recommended in designing and editing webpages.
خلاصه ماشینی:
پـژوهش حاضــر بـا هــدف مطالعـۀ وب سـايت دانشــگاه شـاهد از نظــر سازگاري با استانداردهاي فراداده اي (دوبلين کـور، مـارک ايکـس ام ال و توصـيفي شي ءگرا) و ابرچسب هاي اچ تي ام ال انجام شده است که از نوع پيمايشي توصـيفي و از نظر هدف کاربردي است و در آن از روش تحليل صفحات وب دانشـگاه شـاهد با استفاده از چک ليست تهيه شده به تعيين ميزان حضور عناصـر فـراداده اي پرداختـه شده است .
gr/index/index/lang/en//http:» موجــود اســت و همچنــين ، الگويي که زاهدي (١٣٨٩) براي محتواي وب سايت هاي دانشگاه هاي ايران ارائه داده است ، از نظـر محتوا به پنج طبقۀ پژوهش ، اداري ، آموزش ، کتابخانه ، و ساير موارد تقسيم شد و در بهـار ١٣٩٢ از نظر استفاده و عدم استفاده از عناصر فراداده اي و ابربرچسب هـا مـورد بررسـي قرارگرفـت .
اين استاندارد پرکاربردترين قالب در ايجاد کتابخانه هاي ديجيتالي است که بر مبناي ايکس ام ال و قالـب مـارک طراحـي شـده اسـت (٢٠٠٨ Library of Congress) و بـر خـلاف اسـتاندارد دوبلـين کـور بـا فهرسـت هـاي مـارک سـازگار اسـت و مجموعـه عناصـر آن غنـي تـر از دوبلين کور است (٢٠٠٩ (MODS)Metadata Object Description Schema ).
ابربرچســـب هـــاي حاضـــر در وب ســـايت دانشـــگاه شـــاهد بـــا ميانگين ١٦٨/٢حضور، کاربرد بيشتري در طراحي وب سايت دانشگاه شاهد داشته است ، امـا از نظـر بيشترين ميزان حضور هر يک از ابربرچسب ها، با پژوهش هـاي حاصـل از «بهمـن آبـادي » (١٣٨٢)، «دروت » (٢٠٠٢ Drott)، «علـي محمـدي » (١٣٨٢)، «کريـون » (٢٠٠٤ Craven)، «مهـراد و گيلـوري » (١٣٨٤) و «نويک » (٢٠٠٢ Nowick) مغايرت دارد، بدين صورت که در مطالعـۀ وب سـايت دانشـگاه شاهد از مجموع ابربرچسب هـا، عناصـر «ذخيـرة فايـل متنـي »، «انقضـاي مـدرک » و «سـازگاري بـا مرورگر اينترنت » که ابربرچسب هاي عام و عمومي هسـتند، بيشـترين کـاربرد را داشـته انـد.