چکیده:
این مقاله در صدد است به تحلیل انتقادی متن کتاب تجاری سازی تحقیق با تاکید بر حوزه علوم انسانی پرداخته، مشخص کند که آیا نویسنده به صورت علمی و دقیق و با رعایت اصل بی طرفی مقوله تجاری در حوزه علوم انسانی را مورد بررسی قرارداده است یا خیر. نتایج بررسی نشان میدهد که مشکلاتی از قبیل استدلال های ناقص، تلاش در راستای برتر نشان دادن ایدههای موافق با مقوله تجاریسازی تحقیقات حوزه علوم انسانی، وجود اختشاش معنایی و کاربرد واژگان به جای یکدیگر، در متن کتاب به چشم میخورد و بایسته است که نویسنده در ویرایشهای بعد، نسبت به برطرف نمودن این ایرادها اقدام نماید.
خلاصه ماشینی:
ir اين مقاله در صدد است به تحليل انتقادي کتاب «تجاري سازي تحقيق با تأکيد بر حـوزة علـوم انساني » پرداخته و مشخص کند که آيا نويسنده به صورت علمي و دقيق و با رعايت اصل بي طرفي مقولـۀ تجاري سازي تحقيق در حوزة علوم انساني را مورد بررسي قـرارداده اسـت يـا خيـر.
نتـايج بررسـي نشـان مي دهد که مشکلاتي از قبيل استدلال هاي ناقص ، تـلاش در راسـتاي برترنشـان دادن ايـده هـاي موافـق بـا مقولۀ تجاري سازي تحقيقات حـوزة علـوم انسـاني ، وجـود اغتشـاش معنـايي و کـاربرد واژگـان بـه جـاي يکديگر، در متن کتاب به چشم مي خورد و بايسته اسـت کـه نويسـنده در ويـرايش هـاي بعـد، نسـبت بـه برطرف نمودن اين ايرادها اقدام نمايد.
فصل چهارم (تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش ): اين فصل چالش هاي تجاري سازي تحقيقات علوم انساني را در قالب مقوله هايي همچون هويت علمي ، سياسـت گـذاري ، نـاتوان ميلـي پژوهشـگر، بـدانگاري تجـاري سـازي ، و سـاختار تحقيقـات بيـان مـي کنـد و همچنـين زيرساخت آيين نامه اي و قانوني براي تجاري سـازي تحقيقـات علـوم انسـاني را مـورد بررسـي قـرار مي دهد و در نهايت ، براي زيرساخت هاي تجاري سازي تحقيقات علـوم انسـاني ارائـه مـي شـود کـه مؤلفه هاي آن تحولات در نقش دانشگاه هـا، ارتقـاي آکادميـک علـوم انسـاني ، سياسـت گـذاري و طراحي مجدد ساختارها، نهادينه کردن تجاري سازي ، بسترهاي قـانوني ، شـبکه سـازي و دسـتيابي بـه مزيت رقابتي است .
اثر ديگر در اين حوزه کتابي است با عنوان «شـرکت هـاي دانـش بنيـان و فراينـد تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي » که «حسـينعلي رسـتگاري » و «محبوبـه شـجاعي » در سـال ١٣٩٣ توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بـه چـاپ رسـيده اسـت .