چکیده:
هدف اصلی این پژوهش توصیف و تحلیل مهارتهای مدیریت دانش شخصی در بین کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش موردی بهره گرفته شد. جامعه آماری مورد مطالعه را کلیه کارکنان غیرهیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل دادند. نخست، بهمنظور توصیف میزان برخورداری کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد از مهارتهای مدیریت دانش شخصی، 137 نفر از کارشناسان دانشگاه بهعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. نتایج بهدستآمده نشان دادکه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد در حد متوسط به بالا از مهارتهای مدیریت اطلاعات برخوردارند. سپس، بهمنظور شناسایی فعالیتهای معطوف به هر یک از مهارتهای مدیریت دانش شخصی از مصاحبه نیمهساختیافته استفاده شد. بر اساس یافتههای حاصل از تحلیل دادههای کیفی، مهمترین فعالیتهای ناظر بر مهارتهای مدیریت دانش شخصی مشخص شد.
The main objective of this study is to describe and analyze personal knowledge management skills among staff of Ferdowsi University of Mashhad. To achieve this goal, the case study research was used. The study population included all the staff which is permanent post formed expert, which means all the staff except the faculty staff of Ferdowsi University of Mashhad. Data collection was performed in two stages. First, in order to describe the amount of having the personal knowledge management skills of the staff of the Ferdowsi University of Mashhad, 137 experts of university were chosen for study. At this stage in order to collect data, the questionnaire of personal knowledge management skills Avery et al (2001) was used. The results of the quantitative data analysis showed that the experts at the University of Mashhad have an appropriate information in the personal management skills. In the second stage, to identify activities focused on each individual's knowledge management skills, the semi-structured interviews were used. The main number of informants at this stage of research consisted of sixteen permanent experts of Ferdowsi University of Mashhad. Based on the findings of qualitative data analysis at this stage, The most important activities related to personal knowledge management skills are: data recovery (data collection and schooling and gain information, ask, etc.), evaluation of information (recognize of good bases, evaluation of information, Check information proportion with the needs, etc.), Organizing information (prioritize, mentally planning, writing the key words, etc.), the sharing of knowledge and information (identification and problem solving, communicating with colleagues, adopt practices, etc.), Data analysis (analysis of information, use of information), the dissemination of knowledge and information (data exchange, information, putting information at the disposal of clients, etc.), security information (security information, supporting the information, annual Archives, etc.).
خلاصه ماشینی:
الگوهاي متنوعي براي چگونگي مديريت دانش شخصي ارائـه شـده اسـت کـه از مهـم تـرين آن ها مي توان به الگوي (٢٠٠٠) Dorsey (براي نخستين بار)، و الگوي مهـارت هـاي مـديريت دانـش شخصــي ١ (٢٠٠١ ,Avery, Brooks, Brown, Dorsey, O'Conner)، الگــوي مــديريت اطلاعــات شخصي ٢ (١٩٩٩ Frand and Hixon)، الگوي کتاب - دانـش شخصـي ٣ ( Berman and Annexstein ٢٠٠٣)، الگوي افراد، ايده هـا و اجتماعـات ٤ (٢٠٠٥ Efimova)، الگـوي قابليـت هـا٥ (٢٠٠٥ Wright)، الگوي ارزش ها و اعمال ٦ (٢٠٠٥ Zuber-Skerritt)، الگوي تناسب ابزارهاي مهارتي مديريت دانـش شخصـي ٧ (٢٠٠٩ Agninhorti and Troutt)، الگـوي جمـع آوري ، درک و ارتبـاط ٨ (٢٠١٠ Jarche) اشاره کرد.
برخي از مهم تـرين دلايـل توجـه به مديريت دانش شخصي در سازمان ها عبارت اند از: کمک به افراد در تصميم گيـري هـاي مربـوط به شغل و زندگي (٢٠٠٦ Jefferson ;٢٠٠٠ Dorsey ;٢٩٩٤ Apshvalka)، حـل مسـائل ، پاسـخگويي نسبت به نياز مشتريان ، و تصميم گيري (٢٠٠٥ Davenport ;١٩٩٩ Dorsey)، غلبه بر مشـکلات ناشـي از سرريز اطلاعاتي و فراهم آوردن شرايط بهبود اثر بخشي (٢٠٠٦ Jefferson؛ برزه کار، کاشايان فـر، و سادات ١٣٩٠؛ ٢٠٠٢ Frand and Lippincott)، بهبود شايستگي هاي سـازمان ( Cheong and Tsui ٢٠١٠)، پايـه و اسـاس مـديريت دانـش سـازماني (٢٠١١ Jain)، پرنمـودن شـکاف هـاي آمـوزش و پرورش عمومي و رشته هاي تخصصي (٢٠٠١ .
بنابراين ، با نظر به اهميت موضـوع مـديريت دانـش و ضـرورت جاري شدن اهداف و اصول آن در فرايندها و روش هاي کاري ، هدف اصلي اين پـژوهش شـناخت ميزان برخورداري کارکنان دانشگاه فردوسي مشهد از مهارت هاي هفتگانۀ مديريت دانش شخصي و فعاليت هاي ناظر به آن است .