چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة عزت نفس و مؤلفههای توسعة سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیة معلمان مقطع دبیرستان دور اول و دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها110 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول یامان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای عزت نفس کوپر اسمیت(1990)، رضایت شغلی دالت و همکاران(1966) و توسعة سازمانی فیلبین(2009) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، ازآزمون کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که بین ابعاد عزت نفس (عزتنفس -شغلی، خانوادگی و اجتماعی) با توسعة سازمانی، رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود داشت (1 0/0 p≤). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای توسعة سازمانی 51 درصد تغییرات رضایتشغلی را تبیین کرد. همچنین، مؤلفههای عزت نفس 30 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین کردند. علاوه بر این، تفاوت معناداری بین جنسیت با توسعة سازمانی، عزت نفس و رضایت شغلی وجود داشت (5 0/0 p≤). نتیجه گیری: بنابراین برای شکوفایی آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی، توجه بیشتری به ابعاد سازندة توسعة سازمانی، عزتنفس معلمان تربیت بدنی و عوامل انگیزشی آنها جهت تامین رضایت شغلی و افزایش اثربخشی سازمانی گردد
Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between the self-esteem organizational development component and the job satisfaction of physical education teachers in Kermanshah.
Methodology: The statistical population consisted of all the high school teachers (first and second rounds) in the city of Kermanshah, out of which, 110 persons were selected by the stratified sampling method. To collect the information, the questionnaires Cooper-Smith self-(1990), Dolt and Partners job satisfaction (2008) and Philbin organizational development (2009) were used. For analyzing the data, the Kolmogorov-Smirnov test and the Pearson correlation and regression were used.
Results: The results obtained showed a significant positive relationship between self-esteem dimensions (job, family and social self-esteem), and organizational development with job satisfaction. The regression analysis results showed that the organizational development component explained 29% of the variance in job satisfaction. Also the self-esteem components explained 22% of the variance in job satisfaction.
Conclusion: For flourishing education in the physical education section, more attention should be paid to the organizational development and self-esteem factors among the physical education teachers for acquiring job satisfaction and organizational effectiveness.
خلاصه ماشینی:
نشريه مديريت منابع انساني در ورزش دان ه صنعتي شاهود بررسي رابطه عزت نفس و توسعه سازماني با رضايت شغلي معلمان تربيت بدني شهر کرمانشاه 1 علي منصف ٤*، علي عباس حسيننژاد١، حسين عيدي ٩ و غلمرضا شعباني بهار ٤ ـ استاديار )حقالتدريس( مديريت ورزشي واحد علوم تحقيقات همدان ١ ـ کارشناس ارشد تربيت بدني آموزش و پرورش ٩ ـ استاديار مديريت ورزشي دانشگاه رازي کرمانشاه ١ ـ استاد مديريت ورزشي دانشگاه بوعلي سينا همدان تاريخ دريافت: ٤٩٣١/٥/٩٤ تاريخ پذيرش: ٤٩٣١/٤٤/٤٣ چکيده هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطة عزت نفس و مؤلفههاي توسعة سازماني با رضايت شغلي معلمان تربيت بدني شهر کرمانشاه بود.
از طرفي، يکي از ابعاد تأثير گذار اين سازمان در پرورش جسمي و روحي دانش آموزان، بخش تربيت بدني است و معلمان تربيت بدني ،٤ نقش حياتي در تکامل رفتار، نگرش، مهارتها و دادن اطلعات مورد نياز آنها براي فعاليت بدني در طول زندگي دارند؛ بنابراين، توجه به ويژگيهاي شخصيتي معلمان و بکارگيري عوامل انگيزشي آنها، شايد عاملي مهم در جهت رشد و توسعه هرچه بيشتر سازمان آموزش و پرورش باشد )افشارنژاد، ١٨٣٣(؛ همچنين، انگيزش و رضايت شغلي کارکنان، از مسائلي است که در دهههاي اخير بسيار به آن پرداخته شده است.
يافته اول پژوهش نشان داد که بين ابعاد عزت نفس مرتبط با شغل، عزت نفسخانوادگي و عزت نفساجتماعي با توسعة سازماني، رابطه مثبت و معناداري وجود دارد؛ همچنين، با بال بودن سطوح مختلف عزت نفس، ميزان توسعة سازماني بيشتري نيز گزارش شده است.
)١٨٩٤(، بررسي رابطه عزت نفس و توسعه سازماني با رضايت شغلي معلمان تربيت بدني شهر کرمانشاه، نشريه مديريت منابع انساني در ورزش، ٨)١(، ١ ـ ١٩.