چکیده:
هدف: هدف از این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان و بازیکنان تیمهای ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران میباشد. روششناسی: این تحقیق در دو بخش و با استفاده از یک روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در کنار مرور نظاممند، با استفاده از روش بازخورد 360 درجه، منابع ارزیابیکننده انتخاب شدند تا شاخصهای ارزیابی عملکرد شناسایی گردند. شرکتکنندگان در این تحقیق شامل مربیان، ورزشکاران، اساتید دانشگاه، پیشکسوتان، داوران، اصحاب رسانهها و هواداران فوتبال بودند. شیوه نمونهگیری این تحقیق، غیر تصادفی هدفمند است. مطالعه حاضر علاوه بر شناسایی شاخصها، اولویتبندی آنها توسط صاحبنظران با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) را نیز شامل میشود. ابزار مورداستفاده این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود و تحلیل دادههای آن با استفاده از نرمافزار Expert Choice انجام گرفت. یافتهها: نتایج این تحقیق نشان داد که پنج مقوله "ویژگیهای فنی"، "ویژگیهای شخصیتی"، "ویژگیهای اخلاقی و رفتاری"، "ویژگیهای روانشناختی و ارتباطی" و "ویژگیهای مدیریتی" شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان تیمهای ملی فوتبال بودند. برای یک بازیکن تیم ملی فوتبال نیز، شاخصهای ارزیابی عملکرد شامل سه مقوله "ویژگیهای فنی"، "ویژگیهای اخلاقی و رفتاری" و "ویژگیهای شخصیتی" میباشند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر، شاخصهای جدیدی نسبت به مطالعات مرتبط در گذشته معرفی نمود. به نظر میرسد که رویکرد بازخورد 360 درجه در انتخاب منابع ارزیابیکننده نتایج این تحقیق را نسبت به مطالعات مشابه متمایز ساخته است. محقق علاوه بر پیشنهادهای کاربردی مربوط به هر شاخص، پژوهش در زمینه ارزیابی عملکرد بازیکنان و جبران اغفال پژوهشی موجود را به پژوهشگران آینده پیشنهاد میدهد.
Objective: The purpose of this work was to identify and pioritize the performance evaluation indices of
football coaches and players of the Iranian national teams.
Methodology: This work was conducted in two parts using a mixed methodology. In addition to a
systematic review using the 360-degree feedback technique, the evaluation resources were selected to
identify the performance evaluation indices. The participants included the football coaches, athletes,
university professors, retired athletes, referees, media persons, and fans. The sampling method of this
work was purposive. In this work, in addition to identify the indices, they were prioritized by the experts
using the Analytical Hierarchy Process (AHP) technique. The instrument used was an AHP
questionnaire whose data was entered into the software for a pairwise comparison of the indices.
Results: The results obtained showed that the five categories of "technical features", "personality
features", "moral and behavioral features", "psychological and communication features", and
"managerial features" were the indices of the performance evaluation of the coaches in the Iranian
national football teams. Also for a national football player, the performance evaluation indices included
the three categories "technical features", "moral and behavioral features", and "personality features".
Conclusion: The results of this work introduced new indicators, compared with the previous works. It
seems that the 360-degree feedback approach in selection of the evaluatoris capable of distinguishing
the results obtained from those obtained in similar studies. In addition to the practical recommendations
for each index, the researchers recommend to research about the football player performance evaluation.
خلاصه ماشینی:
shm/١٠٢٢٠٤٤ نه صن نشريه مديريت منابع انساني در ورزش دا عتي شاهود شناسايي و اولويت بندي شاخص هاي ارزيابي عملکرد مربيان و بازيکنان تيم هاي ملي فوتبال ايران با استفاده از روش بازخورد ٣٦٠ درجه و فرآيند تحليل سلسله مراتبي *2 طاها جلالي ١ و نجف آقايي ١.
دانشيار مديريت ورزشي دانشگاه خوارزمي، تهران تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٠٧/٠٩ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/١٢/١٩ چکيده هدف : هدف از اين تحقيق ، شناسايي و اولويت بندي شاخص هاي ارزيابي عملکرد مربيان و بازيکنان تيم هاي ملي فوتبال ايران بود.
Kuga 23 پرسش ، هدف اين تحقيق نيز، شناسايي شاخص هاي ارزيابي عملکرد مربيان و بازيکنان تيم هاي ملي فوتبال ايران با استفاده از روش بازخورد ٣٦٠ درجه در نظر گرفته شده است .
در بخش يافته هاي کمي تحقيق ، جدول ٤ نشان ميدهد که مهم ترين مقوله در ارزيابي عملکرد يک مربي تيم ملي فوتبال در ايران ، ويژگيهاي فني وي با ٣٥ شاخص است .
1924 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Identifying and Prioritizing Performance Evaluation Indices of Football Coaches and Players of Iranian National Teams Using 360-Degree Feedback and Analytic Hierarchy Process 2 Taha Jalali1 and Najaf Aghaei 1.
Received: 1 October 2018 Accepted: 19 March 2019 Abstract Objective: The purpose of this work was to identify and pioritize the performance evaluation indices of football coaches and players of the Iranian national teams.
Identifying and Prioritizing Performance Evaluation Indices of Football Coaches and Players of Iranian National Teams Using 360-Degree Feedback and Analytic Hierarchy Process.