چکیده:
با توجه به تغییر و تحولات، سازمانها برای بقای موفقیتآمیز، ناچار به بهرهگیری از خلاقیت کارکنان میباشند. اما بهرهگیری از خلاقیت مستلزم مدیریت عوامل مؤثر بر خلاقیت در چارچوب تئوری سیستمی خلاقیت سازمان در راستای ظهور و ارتقای خلاقیت میباشد که این خود نیازمند مشخص بودن نقشه دانش عوامل مؤثر بر خلاقیت با مشخصههایی نظیر قلمرو زمانی تحقیقات، کمیت تحقیقات، فراوانی محققین در انجام تحقیقات، فراوانی تحقیقات محققین، ارجاع به تحقیقات و رویکردهای حاکم بر تحقیقات میباشد. از اینرو، بر اساس تئوری سیستمی خلاقیت و با بهرهگیری از روشهای فراتحلیل و تحلیل محتوا تعداد 424 تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج حاصله نشان میدهد برخورد علمی با عوامل مؤثر بر خلاقیت از اوایل دهه 1950 شروع شده و از نرخی روزافزون برخوردار بوده، اکثریت تحقیقات یکنفره انجام شدهاند، اکثریت محققین یک تحقیق انجام دادهاند، به اکثریت تحقیقات یکبار ارجاع داده شده و عمدتاً بر ادبیات عوامل مؤثر بر خلاقیت، رویکرد یکبُعدی و غیر سیستمی حاکم است. علاوه بر این، اهمیت و اولویت تحقیقات و محققین در عوامل و مؤلفههای مؤثر بر خلاقیت، مشخص شده است.
Due to the change, successful organizations are to survive, are forced to take advantage of the creative staff. But enjoying the creativity required to manage the factors influencing the emergence & promotion of creativity is creativity. Such situations in the context of uncertain factors on creativity, composition, such as the period of investigation, quantity, collaboration, referral, governing approaches, pundits & effective & comprehensive investigation is. By using meta-analytic techniques, we studied the results of 424 studies show the impact of the factors that affect the creativity of the early 1950s & has been increasing rate, many researches have been done to a person, the majority researchers have conducted a survey, the majority of one-time factors referred mainly to the literature on creativity, one-dimensional & non-systematic approach to governing. In addition, priority research & researchers, & factors influencing the creative component, is specified.
خلاصه ماشینی:
,1996, 2003; Tierney & Farmer,2000, 2004;Zhou,1998, 2003; Zhou ۲ ۵ ۱۰ ۱۵ شغلي &122ldham,2001,2004 Amabile,1988, 1989, 1996, 1997, 1998 ۵ ۱ ۵ ۷ Kats & Allen,1982, 1988;Katz & Tushman,1981, 2002; McLeod & Lobel,1992, 1996;Oldham &Cummings,1996, ۲ ۶ ۱۲ ۱۳ گروهي 1997;Sadeghi,2005, 2006;Tierney & Farmer,2002, 2004 Amabile,1983, 1996, 1998 ۳ ۱ ۳ ۳ Ahmed,1998, 1999;Amabile & Cryskiewicz,1987, 1989;Deci & Ryan,1985, 1987;Kanter,1983,1986;King & Anderson,1990, 1995;Mintzberg,1989, 1994;Oldham & ۲ ۱۱ ۲۲ ۱۰ Cummings,1996, 1997; Robbins,1983, 1996;Weisbreg,1986, سازماني 1998;West,1990, 2002;Zhou,1998, 2003 sadeghi,2005, 2007, 2008; Slavin,1983, 1990, 1996 ۳ ۲ ۶ ۳ Ekvall,1983, 1990, 1991, 1999 ۴ ۱ ۴ ۲ abile,1979, 1983,1988, 1989, 1990, 1993, 1996, 1997, 1A9m98 ۹ ۱ ۹ ۴ دامنه فراواني تحقيقات محققين در مؤلفه ها از ۱ تا ۷ است .
,1993;Williams & O,Reilly,1998; Gassmann,2001; تنوع ۹ ۲ ۳ McLeod & Lobel,1992; Amabil,1998 sadeghi,2006 ۴ ۱ ۴ Janis,1972; Jehn,1995;Mullen & Copper,1994;Dreu & Weingart,2003 ۲ 4 ۳۰ انسجام ۱۵ ۲ ۴ Pelz & Andrews,1996; Amabile,1998 sadeghi,2006 ۵ ۱ ۸ Alex & Dermot,۱96۷ ; Kasperson,1978;Thomson,1982;Parkinson et & Flanningen,1996;Mar#tin_s&>Terblanche,2003 ۲ ۹ ۳۳ al,1987;Angle,۱9۸9;Senge,1992;King & Anderson,1995;McKeran ارتباطات ۱۱ ۳ ۳ Smit et al,1961;Agustus & Dickson,۱9۸3 ;Shalley & Gilson,2004 Frohman & Pascarella,1990;Filipczak,۱99۷ ۴ ۲ ۷ Tushman,1982;Ford& Gioia.
_>1993; Randall,1995;Plsek,1996;Jones & McFadzean, 1997;Kosaf, 1997;Brand,1998;Cook,1998; ۲ ۱۷ ۳۵ Thurow,2000;Andriopoulos,2001; West,2002;Mumford et al,2002; asadur,1987;AKatz& Allen,1988; #_>Jackson,1992; Mannix & Neale,2005; Hargadon & Bechky,2006; sadeghi,2007; منابع ۱۳ ۶ ۳ B abile & Grysk#ie_wi>cz,1989, Ford& Gioia,1995;Shalley & Gilson, mabile,1997;Tesluk et al,1997; Kurtzberg &Amabile,2001 2A0m04 #_> ۵ ۳ ۶ Amabile,1998 ۸ ۱ ۲ Kanter,1986;Nystrom,1990; Martin,1995; Anderson &West,1998; Shalley et al,2000; Agona,2001;Martins &Terblanche,2003;Patterson et al.