چکیده:
امروزه سازمانها به اهمیت منابع انسانی به عنوان مهمترین منبع کسب مزیت رقابتی پی بردهاند.به همین دلیل رقابت زیادی بین سازمانهای مختلف وجود دارد که بتوانند برنامه های رفاهی و تسهیلات مناسبی را برای کارکنان فراهم کنند. در این شرایط، شیوه سنتی مدیریت، پاسخگو نیست و به همین علت سازمانها باید چهرة رفتاری جدیدی به خود گیرند و به سمت حمایتگری پیش روند. هدف این پژوهش طراحی نمونه سازمان حمایتگراست. تحقیق حاضر مطالعه ای توصیفی، پیمایشی است که 945 تن از کارکنان جمعیت هلال احمر کشور در آن شرکت کردهاند. این تعداد به شیوه تصادفی انتخاب شدند. داده ها به روش نمونه یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . نتایج تحقیق حاکی از آن است که حمایت سازمانی ادراکشده، عدالت سازمانی و حمایت سرپرستان با سازمان حمایتگرا مرتبط است. همچنین پرداختهای مناسب، فرصت ارتقا، استقلال در کار، امنیت شغلی ، نبودن فشار نقش و آموزش شغلی نیز با سازمان حمایتگرا مرتبط اند. ارزشها و باورهای دینی، همدلی سازمانی و مدیریت مشارکتی از جمله متغیرهای دیگر مرتبط با سازمان حمایتگرا هستند. همچنین سازمان حمایتگرا با پیامدهای فردی نظیر رضایت شغلی و پیامدهای سازمانی همچون تعهد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد، مرتبط است.
Recently, organizations perceived that human resources is the most important resource for access competitive advantages.organizations compete for human resources employment and maintain .according to competition on human resource , organizations invest on implement and development of supportive programs for employees and trying to provide proper welfare programs. In this conditions , traditional management is not responsible and organization most get a new behavioral face and be a supportive. This study is aimed to recognize the factors having related to supportive organization in red crescent society .The current study is a descriptive study in which 945 personnel are selected as the sample. Data was gathered by use of structural equations model and then it was analyzed using Lisrel software. Due to the results, the supportive organization is related to some variables including perceived organizational support, organizational justice , superior support , suitable pay , promotion , job security , autonomy , training , Islamic belief , organizational empathy and participative management . supportive organization, also related to individual and organizational outcome including: job satisfaction , commitment , organizational citizenship behavior and performance.
خلاصه ماشینی:
Greenberg مـي دهنـد انصـاف در تصـميمات مـرتبط بـا توزيـع منـابع ، اثـر بسـيار زيـادي بـر حمايـت سـازماني ادراک شده مي گذارند؛ چون اين موضوع نشان مي دهد کـه سـازمان نگـران رفـاه کارکنـان اسـت .
همچنين ، نتايج نمونه معادلات اندازه گيـري نشـان مـي دهـد کـه بـا بيش از ٩٩ درصد اطمينان بين مديريت مشارکتي و سازمان حمايت گرا بـه صـورت مسـتقيم رابطـه وجود دارد(٢١٧٣=T,٠٠١>Pو٠٦٥ =λ ).
نتايج نمونه معادلات اندازه گيري نشان مـي دهـد کـه بـا بـيش از ٩٩ درصـد اطمينـان بـين سـازمان حمايت گرا و رفتار شهروندي سازماني به صورت مستقيم رابطه وجـود دارد(٢١٢١=T,٠٠١>P و ٠.
با توجه به مقدار t که بالاتر از ٢ و معني دار اسـت ، فرضـية هفـدهم پذيرفتـه مـي شـود و درنهايت نتايج نمونه معادلات اندازه گيري نشان مـي دهـد کـه بـا بـيش از ٩٩ درصـد اطمينـان بـين سازمان حمايت گرا و عملکرد شغلي به صورت مستقيم رابطه وجود دارد(٢٣٥٤=T,٠٠١>Pوλ= ٠.
”Perceived Organizational Support and Psychological EmpowermentEuropean“,Journal of Social Sciences, Vol. 17, No 2 .
”Reciprocation of perceived organizational support“,Journal of Applied Psychology, Vol86, PP 42–51.
”Perceived organizational support, discretionary treatment, and job satisfaction“,Journal of Applied Psychology,Vol 82, PP 812–820.
” Perceived organizational support“,Journal of Applied Psychology, Vol71,PP 500–507.
” Perceived Organizational Support: A Review of the Literature“,Journal of Applied Psychology , Vol 87, No. 4,PP 698–714.
”Social exchange in organization: Perceived organizational support, leader-member exchange, and employee reciprocity“,Journal of Applied Psychology,Vol 81, PP 219-227.
” Perceived organizational support and leader-member exchange: A social exchange perspective“, Academy of Management Journal,Vol 40,PP 82–111.